vasárnap, 28 március 2010 15:15

Nieuport 17

Írta:
Tervezés és gyártás

A Nieuport cég által gyártott Nieuport 17 1916 januárjában repült először. Ez a típus a korábbi Nieuport 11 valamivel nagyobb változata, erősebb motorral, nagyobb szárnyakkal és megerősített struktúrával. Először egy 110 lóerő (82 kW) leadására képes Le Rhöne 9J motorral szerelték fel, melyet a későbbiekben egy erősebb 130 lóerős (97 kW) motorra cseréltek le. A gép kiválóan manőverezhető és kitűnő emelkedőképességgel rendelkezett. Sajnálatos módon, a keskenyebb alsó szárny a gépet tervezési szempontból inkább "másfélszárnyassá" tette, az egyetlen szárnymerevítő miatt pedig gyenge konstrukciónak bizonyult, mely nyugtalanító tendenciával esett darabokra repülés közben.

A Nieuport kezdetben megtartotta a Nieuport 11 szárny feletti Lewis géppuskáját, de a szolgálatban álló gépeken a franciák gyorsan lecserélték a Vickers szinkronizált géppuskákra. A Királyi Repülő-hadtestben megtartották a Lewis géppuskát, de a rögzített bekötést lecserélték a Foster-féle, hajlított sínen futó és ezáltal könnyen mozgatható változatra. Ez lehetővé tette a pilóta számára, hogy a fegyvert közelebb és lejjebb húzva magához, azon gyorsan tárat cseréljen, vagy akadályt hárítson el. Néhány gép mindkét géppuskával fel volt szerelve, de mivel ez a gyakorlat elfogadhatatlan módon csökkentette a gép teljesítményét, a standard fegyverzet az egy géppuska maradt.



Bevetésen

Ez a típus 1916 márciusában jutott el a francia frontra, ezzel gyorsan le is cserélték a Nieuport 11 típust. A Királyi Repülő-hadtest és a haditengerészet is rendelt a típusból, mivel minden akkori angol vadászgépnél jobbnak bizonyult. Érdemes megemlíteni azt a tényt, hogy 1916-ban egy ideig minden egyes vadásszázad Nieuport 17-el repült a francia légierőben. A németek sikerrel jutottak hozzá néhány példányhoz, melyeket tanulmányozás céljából továbbítottak a német repülőgépgyártóknak. Később ez vezetett a Siemens-Schuckert D.I gyártásához, mely leszámítva a motor rögzítésének módját, igen közeli másolata volt az eredeti gépnek. A típus gyártásba is ment, bár a nyugati fronton már nem állították szolgálatba.



1917 elején a Nieuport már alulmaradt a későbbi német gyártmányú vadászgépekkel szemben. Az újabb modellek (Nieuport 24 és a 27) kifejlesztése megpróbálta a típus befolyását megtartani, de 1917 közepére a Nieuport vadászgépeket már sok francia repülőszázadnál lecserélték a SPAD D.VII típusra. Az angolok egy kicsit tovább ragaszkodtak a Nieuport típushoz és 1918 elejéig nem cserélték le az utolsó Nieuport 24bis-eket.Sok szövetséges ász repült Nieuport vadászgépekkel, mint a kanadai W.A. Bishop, aki Viktória keresztet kapott a típuson repülve. Az ászok közül is a leghíresebb Albert Ball volt. Mint a többi Nieuport vadászgép, a 17-es is szolgálatban maradt a háború után, leendő vadászpilótákat oktattak vele.



Változatok:
  • Nieuport 17 - együléses vadászgép
  • Nieuport 17bis - a Nieuport 17 megnövelt képességű változata
Specifikációk:
  • Személyzet: egy fő
  • Hosszúság: 5.8 m
  • Szárnyfesztávolság: 8.2 m
  • Magasság: 2.4 m
  • Szárnyfelület 14.75 m2
  • Üres súly: 375 kg
  • Felszállósúly: 560 kg
  • Motor: 1 db Le Rhône 9J 9 hengeres forgómotor, 82 kW (110 hp)
Teljesítmény:
  • Maximális sebesség: 164 km/h
  • Hatótávolság: 249 km
  • Szolgálati csúcsmagasság: 5,300 m
  • Emelkedőképesség: 11.5 perc 3,000 méterre
  • Szárnyterhelés: 37.9 kg/m2
  • Teljesítmény/tömeg: 0.15 kW/kg
Fegyverzet:
  • Francia légierő: 1 db szinkronizált Vickers géppuska
  • Angol repülő-hadtest: a Foster féle sínes rögzítésen 1 db Lewis géppuska


A cikket a www.pcpilot.hu engedélyével tettem közzé.
Tovább a kategóriában: « Spad 13.C1 Fokker Dr.I »