vasárnap, 07 november 2010 17:54

Bombázók és felderítők

Írta:
Bevezető

Ebben az enciklopédiában a korszak bombázó és felderítő repülőgépeiről tekinthetünk meg egy összefoglalót A repülőgépek nemzetek szerint vannak csoportosítva. Ahol lehetséges feltüntettem a forrást is, amely az aktív linken elérhető.
Brit bombázók és felderítők

1. Royal Aircraft Factory R.E.7


Forrás: Canadian Aces - www.constable.ca

Egyesek szerint az első világháború leghaszontalanabb és használhatatlanabb repülőgépe volt. Ezt annak köszönhette, hogy korabeli beszámolók szerint alacsony végsebessége miatt rendkívül hajlamos volt az átesésre. Könnyű bombázóként és felderítő / megfigyelőként is egyaránt bevetették. Eredetileg kísérő repülőgépnek tervezték, de abban a feladatkörben teljesen kudarcot vallott. Alacsony bombaterhelhetősége miatt csapásmérőként sem szerepelt sikerrel. Hamarosan visszavonták, és kiképzőként hasznosították őket, a világon elsőként légi lövészethez gyakorlógépként, célzsák-vontató feladatkörben.
  • Szolgálatba állítás: 1916 első fele
  • Hossz: 9,72 m
  • Fesztáv: 17,37
  • Felszálló súly: 1565 kg
  • Maximális sebesség: 135 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 6 óra
  • Szolgálati magasság: 1,980 m
  • Bombateher: 1 x 152 kg

2. Short Bomber


Forrás: www.greatwarflyingmuseum.com

A Short Brothers manufaktúra által tervezett, egyszerűen csak "Bomber"-nek elnevezett repülőgépet hosszú távú felderítő, bombázó és torpedóvető feladatkörökben alkalmazták. A teljesen fából épült konstrukció 1916 végén került a csapatokhoz. Rövid karrierje során bombázóként meglehetősen sok sikeres bevetés volt köthető nevéhez, mígnem a későbbi a feladatkörnek jóval megfelelőbb Handley Page O/100 végleg ki nem szorította.1917 áprilisában.
  • Szolgálatba állítás: 1916 vége
  • Hossz: 13,72 m
  • Fesztáv: 25,61 m
  • Felszálló súly: 3,090 kg
  • Maximális sebesség: 124 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 6 óra
  • Szolgálati magasság: 3,200 m
  • Bombateher: 8 x 51 kg

3. Handley Page O/100 és O/400


Forrás: www.rafmuseum.org.uk

Az első O/100-as modellek 1916 végén kerültek Franciaországba. Kezdetben nappali bombatámadásokhoz használták, majd nem sokkal később áttértek a sokkal biztonságosabb, ámde kevésbé pontos éjjeli rajtaütésekre. Vasúti célpontokat, repülőtereket, U-boot kikötőket egyaránt eredményesen támadtak. 1918 áprilisában az O/400-asok kezdték fokozatosan felváltani, amelyek megnövelt teljesítménymutatókkal és fegyverzettel, valamint az új típusú "Drift Sight Mk 1A" célzókészülékkel rendelkeztek. A háborút végigharcolta, majd a Vickers Vimy típus fokozatosan felváltotta 1919-től. A O/400 változat jellemzői:
  • Szolgálatba állítás: 1918. április
  • Hossz: 19,16 m
  • Fesztáv: 30,48 m
  • Felszálló súly: 6,060 kg
  • Maximális sebesség: 157 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 8 óra
  • Szolgálati magasság: 2,600 m
  • Bombateher: 900 kg

4. Royal Aircraft Factory R.E.5


Forrás: J M Bruce Aeroplanes of the Royal Flying Corps, 1992 Putnam

Felderítő és tüzérségi tűz irányítói feladatkörben bevetett típus, összesen 24 darab épült belőle. Bombázó feladatkörben is kipróbálták, azonban külső bombazárak nélkül a megfigyelőnek a fülkéből kellett a robbanóanyagot manuálisan kidobnia. Módosított példányával 1914 május 14-én Norman Spratt-tel a pilótaülésben 5,760 m-es magassági világrekordot állítottak fel.
  • Szolgálatba állítás: 1914. szeptember
  • Hossz: 7,98 m
  • Fesztáv: 13,57 m
  • Felszálló súly: 2300 kg
  • Maximális sebesség: 126 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 4 óra 30 perc
  • Szolgálati magasság: 4,572 m
  • Bombateher: 3 x 9 kg

5. Royal Aircraft Factory B.e.2


Forrás: National Aviaton Museum, Canada

Szinte kizárólag felderítőként bevetett, rendkívül nagy, mintegy 3500 db-os példányszámban gyártott kétüléses típus. Pilótái a "Quirk" becenévvel illették. A háború egészen korai szakaszától alkalmazták, noha számos hibája (rettentő lassú volt, a kisméretű és megbízhatatlan vízhűtéses motor miatt) és a legyártott darabszám ellenére nem volt sikeres típus, nagy számban alkalmazták tengeralattjáró-felderítő és kiképző, később éjszakai vadász feladatkörben is. A Központi Hatalmak gépei olyan sokat lőttek le közülük, hogy néhányan csak "Fokker-kajaként" emlegették. A nyugati fronton az R.E.8-asok és az F.K.8-asok váltották le.

Be.2C változat jellemzői
  • Szolgálatba állítás: 1914
  • Hossz: 8,31 m
  • Fesztáv: 11,28 m
  • Felszálló súly: 1,068 kg
  • Maximális sebesség: 116 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 3 óra 15 perc
  • Szolgálati magasság: 3,050 m
  • Bombateher: 100 kg

6. Sopwith 1½ Strutter


Forrás: United Kingdom Government

Általános rendeltetésű, több feladatkörben bevethető repülőgépnek készült, az első brit típus volt, amely szinkronizált géppuskákat kapott. 1916 áprilisától terjedt el a csapatoknál, a britek és franciák egyaránt széles körben alkalmazták. A Sopwith gyár összesen 1439 db-ot gyártott, de francia manufaktúrák további 4500 db-ot. Kétüléses elrendezése ellenére kiváló repülőtulajdonságainak köszönhetően légi harcra is alkalmasnak bizonyult.
  • Szolgálatba állítás: 1916. április
  • Hossz: 7,70 m
  • Fesztáv: 10,21 m
  • Felszálló súly: 975 kg
  • Maximális sebesség: 161 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 3 óra 45 perc
  • Szolgálati magasság: 4,730 m
  • Bombateher: 60 kg

7. Sopwith Cuckoo


Forrás: United Kingdom Government

Torpedóvető és bombázó feladatkörben bevetett típus, amelyből a háború során mintegy 232db készült el. A konstrukció feladatkörében sikeresnek bizonyult. Szerkezetileg nagyon erős, strapabíró repülőgép volt, a torpedó teher nélkül pedig kiváló műrepülő paraméterekkel rendelkezett. A sikerre való tekintettel közel kétszer ennyi gép szolgálatba állítását tervezték, azonban a tűzszünet közbeszólt. A fennmaradt példányok egészen 1923-ig szolgálatban maradtak.
  • Szolgálatba állítás: 1918
  • Hossz: 8,68 m
  • Fesztáv: 14,25 m
  • Felszálló súly: 1,765kg
  • Maximális sebesség: 171 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 539 km
  • Szolgálati magasság: 3,690 m
  • Bombateher: 1 x Mk. IX torpedo

8. Sopwith Baby


Forrás: United Kingdom Government

Kis tömege és mérete rendkívül alkalmassá tette hajófedélzetről üzemeltethető úszótalpakkal ellátott megfigyelő vagy könnyű bombázói feladatok ellátására. Egyes koncepciók szerint még tengeralattjáróról üzemeltethető típusként is szóba került. Nagyon nagy szerepe volt a Zeppelin támadások elhárításában. A háborút követően több országban továbbszolgált.
  • Szolgálatba állítás: 1916
  • Hossz: 7,01 m
  • Fesztáv: 7,82 m
  • Felszálló súly: 779 kg
  • Maximális sebesség: 162 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 2 óra 15 perc
  • Szolgálati magasság: 3,050 m
  • Bombateher: 2 x 28 kg

9. Blackburn Kangaroo


Forrás: www.aviastar.org

A szokatlan elrendezésű 3 személyes gépet eredetileg egy tengeralattjáró-elhárító flottarepülőnek tervezték. Eredeti feladatkörében nem, de felderítőként és torpedóvetőként sikeresen alkalmazták. Összesen 20 darab készült belőlük. Katonai célokra elsősorban, de a civil légi forgalom is kiválóan hasznát vette a háborút követő években. A szóban forgó repülőgép nyolc utast szállítására került átalakításra. Kiképzőként még használták egy ideig, ám 1929-ben végleg kivonták a szolgálatból.
  • Szolgálatba állítás: 1918
  • Hossz: 13,46 m
  • Fesztáv: 22,82 m
  • Felszálló súly: 3,636 kg
  • Maximális sebesség: 158 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 8 óra
  • Szolgálati magasság: 3,960 m
  • Bombateher: 420 kg

10. Airco D.H.4


Forrás: United Kingdom Government

A típust Geoffrey de Havilland tervezte, egy kétüléses nappali könnyűbombázónak. Szokatlan volt a pilóta és a megfigyelő számára ergonómikusan kialakított egymástól meglehetősen távol fekvő kabin, amely remek kilátást biztosított-ugyanakkor nagyon megnehezítette a kommunikációt. Ezért egy speciális "belkom" csövet használtak a beszélgetésre. Nagy-Britannia közel 1500 egységet gyártott, az USA további 4800 db-ot. A háborút követően polgári használatban is nagy számban megmaradt. A legtovább az USA hadserege használta, az utolsó példányt 1932-ben vonták ki a szolgálatból.
  • Szolgálatba állítás: 1917. március
  • Hossz: 9,35 m
  • Fesztáv: 13,21 m
  • Felszálló súly: 1,578 kg
  • Maximális sebesség: 171 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 770 km
  • Szolgálati magasság: 6,700 m
  • Bombateher: 210 kg

11. Royal Aircraft Factory R.E.8


Forrás: United Kingdom Government

A típust felderítőként és bombázóként egyaránt bevetették. A nem igazán sikeres Be.2-esek leváltására készült, s noha nehéz vezethetősége miatt nem fogadták kitörő örömmel, a gyakorlatban bizonyította képességeit. Mindezek ellenére nem nevezhető kiemelkedő harci gépnek, mégis 1917 közepétől a Brit erők szabvány felderítő - bombázója volt. Képviseltette magát az olaszországi, oroszországi, palesztinai, mezopotámiai, valamint a nyugati fronti hadszíntereken egyaránt. 1916 és 1918 között mintegy 4077 db került legyártásra.
  • Szolgálatba állítás: 1916
  • Hossz: 8,5 m
  • Fesztáv: 12,98 m
  • Felszálló súly: 1,301 kg
  • Maximális sebesség: 164 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 4 óra 15 perc
  • Szolgálati magasság: 4,115 m
  • Bombateher: 102 kg

12. Handley Page V/1500


Forrás: United Kingdom Government

A V/1500 az I. világháború legnagyobb bombázója volt, amelyet meglehetősen szokatlan módon vonó- és toló légcsavarokkal egyaránt elláttak. Tervezését a berlini célpontok lehetséges bombázása inspirálta. A prototípus 1918 májusában szállt fel először, mintegy 255 gépet rendeltek az anyavállalattól, azonban összesen 63 darab készült el. A háborút végigharcolta, majd a húszas évek elején fokozatosan leváltották a Vickers Vimy típusokkal.
  • Szolgálatba állítás: 1918
  • Hossz: 19,51 m
  • Fesztáv: 38,41 m
  • Felszálló súly: 14,000 kg
  • Maximális sebesség: 159 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 17 óra
  • Szolgálati magasság: 3,350 m
  • Bombateher: 3,400 kg

13. Armstrong Whitworth F.K.8


Forrás: United Kingdom Government

Az F.K 8-asokat bombázó és felderítő feladatkörökre tervezték. Bevetették Franciaországban, Macedóniában, Palesztinában és a honi légvédelemben egyaránt. Az RE.8.-asokkal párhuzamosan alkalmazták, azonban a harcoló alakulatoknál valamelyest népszerűbbnek számított. Hagyományos, foszfor és füstbombákat egyaránt hordozhatott külső függesztményként. A háború végeztével Ausztráliában két példány a Quantas légitársaság alkalmazásában civil fuvarozási feladatokat látott el.
  • Szolgálatba állítás: 1917
  • Hossz: 9,58 m
  • Fesztáv: 13,26 m
  • Felszálló súly: 1,275 kg
  • Maximális sebesség: 153 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 3 óra
  • Szolgálati magasság: 3,960 m
  • Bombateher: 118 kg

14. Airco D.H.9A


Forrás: United Kingdom Government

Röviddel az első világháború vége előtt jelentek meg a DH. 9A típusú felderítő/könnyűbombázó típusok. A késői szolgálatba állítás ellenére rendkívül nagy, 1997 darabos példányszámban szolgáltak a Királyi Légierő kötelékében. Széles körűen vetették be a gyarmatokon, és a közel keleten. 1931-ben vonták ki véglegesen a szolgálatból. Kisebb számban a háború alatt az USA Tengerészgyalogságánál is rendszerben tartották.
  • Szolgálatba állítás: 1918. július
  • Hossz: 9,22 m
  • Fesztáv: 14,02 m
  • Felszálló súly: 2,111 kg
  • Maximális sebesség: 198 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 5 óra 15 perc
  • Szolgálati magasság: 5,110 m
  • Bombateher: 336 kg



Francia bombázók és felderítők

1. Blériot XI


Forrás: United Kingdom Government

A háború első időszakában a franciák által a csapatmozgások megfigyelésére alkalmazott repülőgép. Olaszország és Franciaország 1910 óta alkalmazta katonai feladatok ellátására. Jelen volt az első világháborús francia fronton, Észak Afrikában és Mexikóban is. 1912-től az angolok is korlátozott számban alkalmazták. A híres típust aztán katonai kiképzőként használták. A háború kezdeti szakaszában egyes esetekben bombavető feladatkörben is alkalmazták.
  • Szolgálatba állítás: 1910
  • Hossz: 7,62 m
  • Fesztáv: 7,79 m
  • Felszálló súly: (üresen): 230 kg
  • Maximális sebesség: 75,6 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 3 óra 30 perc
  • Szolgálati magasság: 2,000 m
  • Bombateher: 25 kg

2. Farman HF 20 sorozat


Forrás: www.avrosys.nu

A háború kezdeti szakaszában a toló légcsavarral ellátott HF 16 bázisán továbbfejlesztett típust és annak utódpéldányait haditengerészeti megfigyelő és felderítő feladatkörben alkalmazták. Az alapvetően fából készült típusok meglehetősen törékeny konstrukcióknak bizonyultak, a sorozat csúcsmodelljének, a HF.27 megjelenéséig, amely már acél csövekkel merevített sárkányszerkezetet illetve (a korábbi úszó- és csúszótalpak helyett) a szárazföldi üzemeltetéshez szükséges négy kereket is kapott. Nemcsak Franciaországban készültek, az angol Airco is kivette a részét a gyártásból, valamint Svédország is, ahol Södertelge Verkstäder SW 11 néven üzemeltették. HF 23 változat jellemzői:
  • Szolgálatba állítás: 1913
  • Hossz: 8,9 m
  • Fesztáv: 15 m
  • Felszálló súly: 680 kg
  • Maximális sebesség: 90 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 3 óra 30 perc
  • Szolgálati magasság: 2,750 m
  • Bombateher: Nincs adat

3. Voisin 5


Forrás: www.ctie.monash.edu.au

A közvetlen elődnek tekinthető Voisin 3-as típus sikeres bombázónak bizonyult, azonban a meglehetősen gyenge motornak köszönhetően bomba rakománya korlátozott volt. Az új, megerősített sárkányszerkezettel, futóművekkel, áramvonalasított törzs és motorgondolával, valamint erősebb 150 lóerős hajtóművel ellátott típus a Voisin 5 volt, amely módosításoknak köszönhetően bombaterhelhetősége is jelentősen megnőtt. Egyes példányokat (lásd. a képen) 37 milliméteres ágyúkkal láttak el.
  • Szolgálatba állítás: 1916 eleje
  • Hossz: 9,50 m
  • Fesztáv: 14,74 m
  • Felszálló súly: 1370 kg
  • Maximális sebesség: 112 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 3 óra 30 perc
  • Szolgálati magasság: 3,500 m
  • Bombateher: 60 kg

4. Voisin 8


Forrás: albindenis.free.fr

A Voisin modelleknél megszokott toló légcsavaros típust a korábbiaktól még erősebb, 220 lóerős Peugeot motorral látták el, melynek köszönhetően a gép repülési paraméterei, hatótávolsága valamint bomba terhelhetősége jelentősen megnőtt. Az Amerikai Expedíciós Erők ugyancsak alkalmazták, de elsősorban mint bombavető / kiképző gép. A típus a háború végéig üzemben maradt. A Voisin 8 típus elsősorban éjszakai bombázói feladatokat látott el, kb. 1100 db. épült belőle.
  • Szolgálatba állítás: 1916. november
  • Hossz: 11,02 m
  • Fesztáv: 18,2 m
  • Felszálló súly: 1,860 kg
  • Maximális sebesség: 132 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 4 óra
  • Szolgálati magasság: 4,300 m
  • Bombateher: 180 kg

5. Farman F.40


Forrás: Portuguese Air Force Archive

A Francia Légierő mintegy negyven századát szerelték fel a Henry Farman által tervezett felderítő és megfigyelő repülőgéppel. A könnyű szerkezetű gép viszonylag alacsony hatótávolsága miatt nem számított kiemelkedő típusnak, ám ennek ellenére a britek, a francia fronton harcoló belga erők és az oroszok is alkalmazták. Az olasz repülőgépgyártó cég, a Savoia-Marchetti által épített F.40s pédányok egészen 1922-ig szolgálatban maradtak, a helyi rendőrség alkalmazásában. A francia harcoló alakulatoktól azonban 1917 első felében kivonták.
  • Szolgálatba állítás: 1915
  • Hossz: 9,25 m
  • Fesztáv: 17,6 m
  • Felszálló súly: 1120 kg
  • Maximális sebesség: 135 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 2 óra 20 perc
  • Szolgálati magasság: 4,000 m
  • Bombateher: Könnyű bombák vagy "Le Prieur" rakéták

6. Dorand AR sorozat


Forrás: Odbrana is a publication of the Serbian Ministry of Defense

A Captain Georges Lèpere kapitány által tervezett gép az F.40.-es példányok leváltására készült. A kétüléses megfigyelő / felderítő gép kialakítása szokatlannak számított, hiszen az alsó szárnyak nem közvetlenül a törzsbe, hanem az alatti főtartókba csatlakoztak. Az első harcoló alakulatok 1917 tavaszán kapták meg repülőgépeiket, amelyeket a beépített motorok típusa szerint AR.1, Arl.1, AR.2 illetve AR.l.2 neveken különböztettek meg. Az Egyesült Államok és Szerbia csapatai is használták, a nyugati fronton harcoló Antant erők 1918 elején kivonták a szolgálatból. AR.1 változat jellemzői:
  • Szolgálatba állítás: 1917 tavasz
  • Hossz: 9,14 m
  • Fesztáv: 13,27 m
  • Felszálló súly: 1250 kg
  • Maximális sebesség: 153 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 3 óra
  • Szolgálati magasság: 5,500 m
  • Bombateher: 80 kg

7. Bréguet Brm. 5


Forrás: designmodproject.de

A Bréguet modell Br. 5, a Br. 6 és Br. 12 modellek, amelyek elsősorban kísérővadász és éjszakai vadász feladatkörben kerültek bevetésre, a Brm.5 egy francia-angol koprodukciós megoldásból született könnyű megfigyelő és felderítő gép volt. Az előzőekhez képest megtartották a toló motoros elrendezést, külsőre alig lehet megkülönböztetni a szóban forgó modelleket. Rolls-Royce motorral szerelt változat
  • Szolgálatba állítás: 1915
  • Hossz: 7,94 m
  • Fesztáv: 17,58 m
  • Felszálló súly: 2150 kg
  • Maximális sebesség: 138 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 700 km
  • Szolgálati magasság: 4,300 m

8. Caudron G.IV


Forrás: www.association14-18.org

Az első nagy számban üzembe állított többmotoros repülőgépek a Caudron G.IV modellek voltak. Az első olyan típus volt, amellyel mélyen a frontvonalak mögé benyomulva csapást tudtak mérni a központi hatalmak célpontjaira, egészen a Rajna-vidéken túlra. 1916 őszére azonban a növekvő veszteségek miatt a nappali bombázásokkal ezzel a típussal felhagytak. A britek egészen 1917 őszéig, a Handley Page O/100-ok megjelenéséig eredményesen használták. Az Olaszok kiválóan üzemeltethetőnek találták az alpesi magaslatok körülményei között, a Cári Orosz csapatok pedig felderítőként alkalmazták.
  • Szolgálatba állítás: 1915
  • Hossz: 7,27 m
  • Fesztáv: 17,20
  • Felszálló súly: 1,180 kg
  • Maximális sebesség: 124 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 3 óra 30 perc
  • Szolgálati magasság: 4,000 m
  • Bombateher: 113 kg

9. FBA A, B, C, H, S sorozat


Forrás: members.shaw.ca

Az FBA, azaz Franco-British Aviation egy 1913-ban létrejött manufaktúra volt, amelyet Louis Schreck and André Beaumont alapított. Számos flotta repülőgép és repülő-csónak köszönhette születését e társaságnak, amely 1917-ig nagy számban gyártott felderítő és megfigyelő gépeket. Az FBA sorozatból a háború előtt kis számban még az Osztrák-Magyar monarchia is üzemben tartott néhány modellt. Újabb változatai a húszas évek közepéig szolgálatban álltak. Type C. változat jellemzői:
  • Szolgálatba állítás: 1916. április
  • Hossz: 9,14 m
  • Fesztáv: 13,71 m
  • Felszálló súly: 910 kg
  • Maximális sebesség: 110 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 200 km
  • Szolgálati magasság: 3,500 m
  • Bombateher: Nincs adat

10. Letord Type 1 - 9 sorozat


Forrás: albindenis.free.fr

A Letord vállalat eredetileg ballonok és léghajók tervezésére és gyártására szakosodott. A cég 1908-tól működött, a Letord 1-essel kezdődő és a 9-es modellig tartó sorozatokat 1916-ban kezdték fejleszteni. A létrehozását a Caudron IV felderítők leváltására tett törekvések inspirálták. A különböző típusszámokkal jelölt sorozatok bombázó vagy felderítő feladatkörükben, továbbá az alkalmazott motorok típusaiban, illetve az alkalmazott fegyverzetben tértek el egymástól. Létezett nagy kaliberű ágyúval ellátott változata is. Kizárólag Franciaország használta. Letord 5. változat jellemzői:
  • Szolgálatba állítás: 1917 eleje
  • Hossz: 11,06 m
  • Fesztáv: 18,05 m
  • Felszálló súly: 2,450 kg
  • Maximális sebesség: 156 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 350 km
  • Szolgálati magasság: 4,870 m
  • Bombateher: 300 kg

11. Bréguet 14


Forrás: www.oocities.com

1916 és 1928 között mintegy 7800 darab Bréguet 14-est gyártottak, nem véletlenül. Sokak szerint a háború egyik legkiválóbb repülőgépe volt. A kiváló tulajdonságokkal rendelkező, rendkívül masszív, és sérülésálló repülőgépet felderítőként és bombázóként egyaránt bevetették. Első repülésére 1916. november 21-én került sor, és szinte rögtön felkeltette a francia hadvezetés figyelmét. Nagy hatótávolsága, szolgálati csúcsmagassága miatt hamar népszerű típussá vált. A belga és az amerikai haderők egyaránt használták, a háborút követően pedig számos ország rendszeresítette világ szerte. Civil szolgálatban is több helyütt előfordult.
  • Szolgálatba állítás: 1917
  • Hossz: 8,87 m
  • Fesztáv: 14,36 m
  • Felszálló súly: 1536 kg
  • Maximális sebesség: 175 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 900 km
  • Szolgálati magasság: 6,000 m
  • Bombateher: 300 kg

12. Salmson


Forrás: Marian Romeyko "Ku Czci Poległych Lotników Księga Pamiątkowa" Wydawnictwo Komitetu Budowy Pomnika Poległych Lotników, Warszawa, 1933

A mintegy 3600 darabos számban gyártott felderítőgép tervezése 1916-ban kezdődött. A tervezést a Sopwith 1½ Strutter és Dorand A.R gépek leváltása motiválta, taktikai felderítő feladatkörben. Ugyanazzal a hibával rendelkezett, mint a D.H.4 és a Strutter: a pilóta és a megfigyelő túlságosan messze helyezkedtek el egymástól, így a kommunikáció rendkívül nehézkessé vált közöttük. 1917 októberétől a francia erők aktívan használták.
  • Szolgálatba állítás: 1917. október
  • Hossz: 8,5 m
  • Fesztáv: 11,75 m
  • Felszálló súly: 1,290 kg
  • Maximális sebesség: 188 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 500 km
  • Szolgálati magasság: 6,250 m
  • Bombateher: Nem szállított

13. Spad XI


Forrás: albindenis.free.fr

A vadász SPAD modellekkel is rendkívüli hasonlóságot mutató XI modell két üléssel, kifejezetten felderítő feladatkörre készült. A Hispano-Suiza 8B motorokkal eleinte számos probléma merült fel, a későbbiekben átszerelt 12 hengeres Renault motor tovább csökkentette a gép egyébként sem valami fényes teljesítményét. A faroknehéz gépet rendkívül bonyolult volt vezetni, az amerikai és belga csapatoknál legalább annyira népszerűtlen volt, mint a franciáknál. 1918 őszén többségüket kivonták a szolgálatból. Egy példányát éjszakai vadásznak alakították át kereső fényszóróval, de ebben a feladatkörben nem alkalmazták a továbbiakban.
  • Szolgálatba állítás: 1917
  • Hossz: 7,75 m
  • Fesztáv: 11,23 m
  • Felszálló súly: 1048 kg
  • Maximális sebesség: 176 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 2 óra 15 perc
  • Szolgálati magasság: 7,000 m
  • Bombateher: Nem szállított

14 Caudron R.11


Forrás: www.geocities.co.jp

1917 márciusában, a Caudron IV továbbfejlesztéseként megjelent az R. 11 modell. Erősebb motorokkal látták el, kisebb és könnyebb volt, mint elődje. Bombaterhelhetőségét ugyancsak megnövelték. Védekező fegyverzete olyannyira kiváló volt, hogy sokan csak repülő ágyúnaszádként emlegették. Megközelítőleg 500 darab került legyártásra. Utolsó példányait 1922-ben vonták ki.
  • Szolgálatba állítás: 1917
  • Hossz: 11,22 m
  • Fesztáv: 17,92 m
  • Felszálló súly: 2165 kg
  • Maximális sebesség: 183 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 3 óra
  • Szolgálati magasság: 5,950 m
  • Bombateher: 120 kg



Német bombázók és felderítők

1. AGO CI és C.II


Forrás: www.aviastar.org

A nyugati fronton 1915 második felében kezdték meg aktív szolgálatukat a C.I és C.II jelzéssel ellátott kéttörzsű toló légcsavaros felderítő repülőgépek. Mindegyik típusnak sajátos jellegzetessége volt a négy kerékből álló futómű rendszer. A repülőgépek első változataiba a Mercedes D.III 160 lóerős, vagy 150 lóerős Benz motorokat, később 220 lóerős Benz Bz. IV toló motorokat építettek. A CI. modellből egyetlen "W" jelzéssel átépített, a C.II. modellből kettő darab ugyancsak "W"-vel jelölt hidroplán készült. C.II modell változat jellemzői:
  • Szolgálatba állítás: 1915
  • Hossz: 9,84 m
  • Fesztáv: 14,50
  • Felszálló súly: 1946 kg
  • Maximális sebesség: 135 Km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 580 km
  • Szolgálati magasság: 4,500 m
  • Bombateher: Nincs adat

2. Friedrichshafen FF.33, 39, 49 és 59 sorozat


Forrás: www.turkforum.net

A Flugzeugbau Friedrichshafen GmbH vállalat által rendkívül sok alváltozatban gyártott vízi repülőgép, amelyet vadász és felderítő és kém / megfigyelő feladatkörökre terveztek. Repülési paraméterei miatt ez utóbbiakra volt igazán alkalmas. FF49b jelzéssel bombázó változatban is gyártották, C.I jelzéssel pedig szárazföldi üzemeltetésre ellátva, a csónak talpakat elhagyva hagyományos futómű elrendezéssel gyártották. Mivel bomba terülhetősége meglehetősen alacsony volt, ebben a feladatkörben nem remekelt igazán. FF33E modell változat jellemzői:
  • Szolgálatba állítás: 1914
  • Hossz: 10,22 m
  • Fesztáv: 16,60 m
  • Felszálló súly: 1,550 kg
  • Maximális sebesség: 110 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 5 óra
  • Szolgálati magasság: 3,500 m
  • Bombateher: 8 x 12 kg

3. DFW B.I


Forrás: forum.valka.cz

Az eredeti gyári elnevezésén MD-14 néven ismert DFW B.I az egyik legkorábban üzembe helyezett német repülőgépek egyike volt. A német pilóták gyakran emlegették "repülő banánként", mivel vonalvezetésén egyértelműen fellelhetőek a korábbi Rumpler Taube típus jegyei. Az elnevezéssel a jellegzetes félhold alakú szárnyszerkezetre utaltak. A típus (néhány nem hivatalos változattól eltekintve) fegyvertelen folt, és megfigyelő valamint felderítő feladatkörben került bevetésre. A B.II elrendezésében hasonló volt, ám azt elsősorban tréner kiképző feladatkörben alkalmazták.
  • Szolgálatba állítás: 1914
  • Hossz: 8,40 m
  • Fesztáv: 14 m
  • Felszálló súly: 1,015 kg
  • Maximális sebesség: 100 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 600 km
  • Szolgálati magasság: 3,000 m
  • Bombateher: Nem szállított

4. Albatros C.I.


Forrás: nincs forrás

Az eredetileg a fegyvertelen általános rendeltetésű B. II.-es modellen alapuló konstrukció abban tért el elődjétől, hogy egy megfigyelő üléssel, valamint az ahhoz rendelt Parabellum típusú védekező géppuskával látták el. A C.I modell 1915 elején jelent meg a csapatoknál, és noha meglehetősen kedvező repülő paraméterekkel bírt, azokat sikerült még tovább fejleszteni, amelynek végeredménye a C.III modell, az Albatros C sorozat legsikeresebb példánya lett. A C.I-eseket eleinte vadászként is bevetették, ám a leghasznosabb és legeredményesebb felhasználási terület a megfigyelő és felderítő feladatkör volt.
  • Szolgálatba állítás: 1915
  • Hossz: 7,85 m
  • Fesztáv: 12,9 m
  • Felszálló súly: 1,190 kg
  • Maximális sebesség: 140 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 2 óra 30 perc
  • Szolgálati magasság: 3,000 m
  • Bombateher: Nem szállított

5. Rumpler C.I.


Forrás: fandavion.free.fr

A Rumpler C.I az egyike volt a legkorábban szolgálatba állított "C" jelzéssel ellátott repülőgépeknek, és az egyik leghosszabb ideig aktívan a frontvonalban szolgáló gép volt. Szolgálatba állítása után 1918 elejéig a harcoló alakulatoknál maradt. Ennek oka a megbízható és egyszerű konstrukció volt, amelynek köszönhetően kezdő pilóták is könnyedén megtanulták kezelését. A nyugati és keleti frontokon, Macedóniában és Palesztinában egyaránt aktív szolgálatot látott el felderítő, később bombázói feladatkörökben is.
  • Szolgálatba állítás: 1915
  • Hossz: 7,85 m
  • Fesztáv: 12,9 m
  • Felszálló súly: 1330 kg
  • Maximális sebesség: 152 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 4 óra
  • Szolgálati magasság: 5,050 m
  • Bombateher: 10 x 10 kg

6. DFW C.V.


Forrás: www.rcgroups.com

A kiváló teljesítménymutatókkal, és a korábbi hasonló felderítő / bombavető feladatkörre tervezett gépekhez képest sokkal erősebb konstrukcióval rendelkező típus kategóriájának egyik leghíresebbike és legnépszerűbbike volt. Mintegy 3250 darabos mennyiségével az egyik legnagyobb számban legyártott repülőgép volt. Impozáns teljesítménymutatóinak és kiváló támadó és védekező fegyverzetének köszönhetően a harcoló alakulatoknál a háború végéig rendszerben maradt.
  • Szolgálatba állítás: 1916
  • Hossz: 7,8 m
  • Fesztáv: 13,27 m
  • Felszálló súly: 1,430 kg
  • Maximális sebesség: 155 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 500 km
  • Szolgálati magasság: 5,000 m
  • Bombateher: 100 kg

7. AEG CIV


Forrás: www.greatwarflyingmuseum.com

Az Allgemeine Elektrizitäts-Gesellschaft vállalat és a háború egyaránt egyik legsikeresebb bombázó / felderítő gépe. Eleinte kizárólag csak harctéri megfigyelésre alkalmazták, majd bombázóként is sikeresen debütált. 1917 júniusáig több mint 150 példányuk teljesített sikeres bevetéseket. CIV N jelzéssel egy kísérleti éjszakai vadász prototípus is készült. Németország mellett Bulgária, Törökország és a háború utáni években Lengyelország is használta.
  • Szolgálatba állítás: 1916
  • Hossz: 7,15 m
  • Fesztáv: 13,46 m
  • Felszálló súly: 1,120 kg
  • Maximális sebesség: 158 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 4 óra
  • Szolgálati magasság: 5,000 m
  • Bombateher: 6 x 50 kg

8. Zeppelin-Staaken R.VI


Forrás: de.academic.ru

Az első világháborúban a Zeppelin-Staaken R.VI olyan típus volt, mint a másodikban a B-29-es. A hatalmas monstrumból mintegy 18 darabot gyártottak, az "R" bombázok közül tehát a legnagyobb mennyiségben. Azok közül is az első zárt fülkével ellátott típus volt. Az első egységeket a keleti frontot vetették be 1917 augusztusában, és szinte kizárólag éjszakai bombázó feladatokat láttak el. Aztán megjelentek a nyugati fronton is, hogy szeptembertől Anglia ellen repüljenek hasonló bevetéseket. Négyet lőttek le harci körülmények között, további hat tört össze baleset következtében.
  • Szolgálatba állítás: 1917 nyár
  • Hossz: 22,1 m
  • Fesztáv: 42,2 m
  • Felszálló súly: 11,848 kg
  • Maximális sebesség: 135 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 800 km
  • Szolgálati magasság: 4,300 m
  • Bombateher: 2,000 kg

9. Friedrichshafen G.III


Forrás: en.academic.ru

FF45 gyári jelzéssel közepes bombázónak tervezték, a háborút követően pedig kisebb számban szolgálatba állították a polgári légi forgalomban is. Több alváltozata is készült, 1915 és 1918 között folyamatosan gyártották és szolgálatban tartották. Elsősorban a nyugati fronton vetették be nagy sikerrel, éjszakai támadások keretein belül taktikai és stratégiai célok ellen egyaránt. Arról nem maradt fent információ, hogy Anglia ellen bevetették-e, de nem valószínű a szükségestől valamelyest alacsonyabb hatótáv miatt. A pilóták általában kedvelték a típust, robosztus, strapabíró konstrukció volt, viszonylag alacsony baleseti aránnyal. Később a polgári életben is ez tette sikeressé.
  • Szolgálatba állítás: 1917 első fele
  • Hossz: 12,8 m
  • Fesztáv: 23,70 m
  • Felszálló súly: 3,930 kg
  • Maximális sebesség: 135 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 600 km
  • Szolgálati magasság: 4,500 m
  • Bombateher: 1000 kg

10. LVG C.VI


Forrás: www.theaerodrome.com

Általában az első világháború utolsó nagy hadműveleteiben vetették be. Leginkább közel felderítő és megfigyelő feladatkörben tevékenykedtek, de a háborút követően aktívan szerepeltek a polgári légi közlekedésben is. A konstrukció könnyű és strapabíró volt, noha fémet és vásznat is felhasználtak az építéshez, alapvetően fából készült. A háború után Lengyelország használta nagy számban, de Svájcban és Csehszlovákiában is maradtak aktív példányok. Litvániában 1940-ig repültek vele.
  • Szolgálatba állítás: 1918
  • Hossz: 7,45 m
  • Fesztáv: 13 m
  • Felszálló súly: 1,390 kg
  • Maximális sebesség: 170 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 400 km
  • Szolgálati magasság: 6,500 m
  • Bombateher: 90 kg

11. Siemens- Schuckert R sorozat


Forrás: members.jcom.home.ne.jp

Az első világháború legfiatalabb repülőgépei közé tartozik, 1914 decemberében kezdték meg ellátni vele a harcoló alakulatokat. Az "R" elnevezés itt is a német Riesenflugzeug azaz óriás repülőgép jellegére utal. A típusjelzések R.I-től R. VII-ig tartanak, ámbár mindegyikből csak egyetlen példány készült el. Jellemzően az orosz fronton vetették be, az R.I, II és III változatokkal egyáltalán nem láttak el operatív feladatokat, csak képzésre használták. Az R. IV-től bombázó feladatkörben használták őket. R.V. modell változat jellemzői:
  • Szolgálatba állítás: 1917. február
  • Hossz: 17,7 m
  • Fesztáv: 34,33 m
  • Felszálló súly: 5,300 kg
  • Maximális sebesség: 132 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 4 óra
  • Szolgálati magasság: 4,000 m
  • Bombateher: 500 kg

12. Roland C.II


Forrás: members.jcom.home.ne.jp

Az első világháború egyik legellentmondásosabb felderítő repülőgépe. A típus repülési paraméterei és sérülésállósága csak erős jóindulattal is csak középszerűnek mondható. Működtetése és karbantartása bonyolult volt, repülni meglehetősen nehéz volt vele. A 160 lóerős Mercedes D.III motor azonban kifejezetten nagy végsebességet biztosított számára, olyannyira, hogy kísérő vadászként is bevetették, amely szerepkörben remekül állta a sarat. A csapatokhoz 1916 tavaszán került, és két fő változatban gyártották: "CII" jelzéssel, valamint a módosított szárnyvégekkel és nagyobb vezérsíkkal szerelt "CIIa" megjelöléssel. Kizárólag Németország használta.
  • Szolgálatba állítás: 1916 tavasz
  • Hossz: 7,52 m
  • Fesztáv: 10,33 m
  • Felszálló súly: 1309 kg
  • Maximális sebesség: 165 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 4 óra
  • Szolgálati magasság: 4,000 m
  • Bombateher: 4 x 12,5 kg

13. Rumpler CIV


Forrás: members.jcom.home.ne.jp

A Rumpler CIV egy egymotoros kétüléses biplán volt, amelyet elsősorban felderítő feladatkörben vetettek be. A korábbi C változatoktól annyiban tért el, hogy módosított farokrészt és új vezérsíkot kapott, valamint a korábbiakban használt Mercedes motorokat leváltották a Benz Bz.IV-esekkel. Az anyavállalat mellett a Pfalz is gyártotta Pfalz C.I. néven, gyakorlatilag teljesen megegyezett az alapmodellel.
  • Szolgálatba állítás: 1917
  • Hossz: 8,41 m
  • Fesztáv: 12,66 m
  • Felszálló súly: 1,530 kg
  • Maximális sebesség: 171 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 3 óra 30 perc
  • Szolgálati magasság: 6,400 m
  • Bombateher: 100 kg

14. Gotha G.V.


Forrás: www.earlyaviator.com

Az első világháború talán leghíresebb kétmotoros bombázó gépe. Anglia ellen nagy számban vetették be, eleinte nappal, majd a hatékony vadász és légvédelem kiépítése miatt éjszaka. Hatalmas méretéhez képest kiváló repülőtulajdonsággal rendelkezett, védekező fegyverzete pedig komoly veszélyt jelentett a rá támadó vadászokra. Hatótávolsága a kor repülőgépeihez képest rendkívül impozánsnak számított. Összességében elmondható, hogy baleset következtében több semmisült meg, mint harci körülmények között. 1917 és 1918 között 36 darabot gyártottak.
  • Szolgálatba állítás: 1917. augusztus
  • Hossz: 12,42 m
  • Fesztáv: 23,70 m
  • Felszálló súly: 3,967 kg
  • Maximális sebesség: 140 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 840 km
  • Szolgálati magasság: 6,500 m
  • Bombateher: 1000 kg

15. Junkers J.I.


Forrás: de.academic.ru

A J.I. modellek nem összekeverendőek a korai J1-ként jelölt, teljesen fémépítésű monoplánokkal-noha ezek a modellek is meglehetősen erősen páncélozottnak számítottak, legalábbis a törékeny első világháborús konstrukciókhoz viszonyítva. A fém megoldásoknak köszönhetően ugyan elég lomha és lassú volt, a robosztussága azonban az akkori kor A-10-es vagy Szu-25-ösévé tette. Alacsony felderítői feladatkörben éppen ezért kiválóan szerepelt, hiszen a földi fegyverek tüzétől rendkívül jól védett volt. 1917 és 1918 között mintegy 227 db-ot gyártottak.
  • Szolgálatba állítás: 1917. augusztus
  • Hossz: 9,1 m
  • Fesztáv: 16 m
  • Felszálló súly: 2,140 kg
  • Maximális sebesség: 155 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 310 km
  • Szolgálati magasság: 4,000 m
  • Bombateher: Nem hordozott

16. AEG GIV


Forrás: members.jcom.home.ne.jp

Kétmotoros taktikai kis hatótávolságú bombázó. A "G" szériából a legnagyobb számban (320 db) gyártották, a harcoló csapatokhoz 1916 végén került. Elsősorban bombázó feladatkörben vetették be, de gyakran előfordult, hogy extra üzemanyaggal ellátva fotófelderítő bevetéseket is repült. Rendkívül széles körűen használták, gyakorlatilag minden fronton jelen volt. GIVk jelzéssel romboló változata is létezett, orrában a 20 mm-es Becker ágyúval.
  • Szolgálatba állítás: 1916
  • Hossz: 9,85 m
  • Fesztáv: 18,35 m
  • Felszálló súly: 3630 kg
  • Maximális sebesség: 145 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 4 óra 30 perc
  • Szolgálati magasság: 4,000 m
  • Bombateher: 400 kg

17. Halberstadt C.V


Forrás: members.jcom.home.ne.jp

1918-ban a fényképezőgéppel felszerelt felderítő gépeknek két fő meghatározó típusa állt szolgálatban. Az egyik a Rumpler C.VII a másik pedig a sokkal kisebb példányszámban üzemben tartott Halberstadt CV. Volt. A CV. előtt számos motortípussal, többek között forgómotorokkal is kísérleteztek a végleges megoldást megelőzően, ezek bázisán tökéletesítve alkották meg a C.V változatot. A prototípus 1918 elején repült először, a harcoló alakulatoknál már nem töltött sok időt.
  • Szolgálatba állítás: 1918 tavasza
  • Hossz: 6,92 m
  • Fesztáv: 13,62 m
  • Felszálló súly: 1365 kg
  • Maximális sebesség: 170 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 3 óra 30 perc
  • Szolgálati magasság: 5,000 m
  • Bombateher: Nem hordozott



Olasz bombázók és felderítők

1. Caproni Ca.4


Forrás: Forrás: Rosebud's WWI Early Aviation Image Archive

A Ca.3 modellek kezdeti sikereit követően Gianni Caproni főkonstruktőr egy sokkal nagyobb repülőgép megtervezéséhez kezdett. Így született meg a Ca.4 jelzésű nehézbombázó. Az akkori megszokott kétfedeles elrendezés helyett a háromfedelű megoldást választották, két törzzsel építették, és a futómű szerkezet kialakításában is merőben eltértek a hagyományostól. A hagyományos faváz vászonborítással került legyártásra. Összesen 53 darab készült, és Olaszországon kívül Anglia, illetve az Egyesült Államok is alkalmazta, a háborút követően polgári alkalmazásban is előfordult.
  • Szolgálatba állítás: 1917
  • Hossz: 13,10 m
  • Fesztáv: 29,90 m
  • Felszálló súly: 7,500 kg
  • Maximális sebesség: 140 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 700 km
  • Szolgálati magasság: 3,000 m
  • Bombateher: 1,450 kg

2. Caproni Ca.5


Forrás: www.ww2aircraft.net

A háború vége felé a bombázóknak egyre nagyobb nehézséget okozott a kijelölt célokig történő eljutás, amely az ellenséges vadászrepülőgépeknek és a felett légvédelemnek volt köszönhető. A bombázókat ért támadás ellen a hatékony védekezési módszer a még nagyobb sebesség, manőverezési képesség és a védekező fegyverzet tovább javítása volt. Így a Ca.1 kezdeti modellekhez képest ötszörösen jobb teljesítménymutatókkal rendelkező távolsági bombázókat fejlesztettek, amelyek a Ca.5-ös sorozat tagjai lettek. A repülőgép szinte teljesen fából készült, 1917 végétől 1921-ig közel 700 db-ot gyártottak a különböző vállalatok.
  • Szolgálatba állítás: 1918
  • Hossz: 12,60 m
  • Fesztáv: 23,40 m
  • Felszálló súly: 4,600 kg
  • Maximális sebesség: 160 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 5 óra
  • Szolgálati magasság: 4,600 m
  • Bombateher: 533 kg

3. SIA-7


Forrás: United States Naional Archives

Az olasz és az Amerikai Expedíciós Hadsereg által szolgálatban tartott kétüléses felderítő és bombázó. 1917-től széles körben használták, a konstrukció alapvetően sikeresnek volt mondható-egyetlen a típusra jellemző hátránnyal: a szárnyelrendezés miatt a pilóta számára meglehetősen rossz volt a kilátás. Későbbiekben a szárny struktúra áttervezésével, illetve a pilóta ülés megmagasításával valamelyest ellensúlyozni tudták a problémát. A típust az Osztrák -Magyar monarchia csapatai ellen vetették be, a háború késői szakaszában.
  • Szolgálatba állítás: 1918. március
  • Hossz: 9,07 m
  • Fesztáv: 13,3 m
  • Felszálló súly: 1,566.7 kg
  • Maximális sebesség: 200 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 6 óra
  • Szolgálati magasság: 6,750 m
  • Bombateher: 60 kg

4. SAML S.1 és S.2


Forrás: www.artiklar.z-bok.se

Az eredetileg német fejlesztésű Aviatik B.I felfegyverzett kétüléses "A" jelzéssel az eredeti liszensz alapján gyártotta az olasz cég. 1916 és 1918 között az "S" jelzésű, módosított motorral és fegyverzettel ellátott erősebb és nagyobb hatótávolsággal rendelkező változatból több mint 600 példány épült. Többet fényképezőgéppel is felszereltek, de bombázóként és kiképzőként is bevetették gyakorlatilag minden fronton, ahol Olasz csapatok harcoltak. Még az afrikai hadszíntereken is nagy számban használták őket.
  • Szolgálatba állítás: 1917
  • Hossz: 8,50 m
  • Fesztáv: 12,10 m
  • Felszálló súly: 1395 kg
  • Maximális sebesség: 162 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 3 óra 30 perc
  • Szolgálati magasság: 5,000 m
  • Bombateher: Nincs adat

5. Ansaldo S.V.A. 5 Primo


Forrás: www.aviastar.org

Az S.V.A.5-ös gépek nagyobb számban készültek, mint bármely más az olasz erők által használt együléses általános feladatú repülőgép. Felderítő, és vadászbombázó volt egyben, kiváló támadó fegyverzettel. A feladatkörhöz megfelelő teljesítménymutatókkal rendelkezett. Sebessége egyedülállónak számított ekkor. Közel 1300 darabot gyártottak belőle. Az S.V sorozat 1-10. számokig tartott, a típusjelzések főként az eltérő fegyverzet és a motorjaik alapján különböztették meg őket. 1928-ig gyártották őket.
  • Szolgálatba állítás: 1917
  • Hossz: 8,10 m
  • Fesztáv: 9,10 m
  • Felszálló súly: 1,050 kg
  • Maximális sebesség: 230 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 3 óra
  • Szolgálati magasság: 6,000 m
  • Bombateher: 90 kg

6. Pomilio PE


Forrás: members.jcom.home.ne.jp

A Pomilio testvérek által tervezett és 1917-ben szolgálatba állított PC és PD jelzésű kétüléses fegyveres repülőgépek nem voltak igazán sikeres konstrukciók. A továbbfejlesztésükre tett kísérlet eredménye lett a PE jelzéssel ellátott sorozat. A gépet teljes farok egységét áttervezték, a motorokat az erősebb FIAT A.12 modellekre cserélték. Fegyverzetként előretüzelő szinkronizált géppuskákat, valamint a megfigyelő védekező fegyverzetként egy Lewis géppuskát kapott. 1071 darabos szériában készült.
  • Szolgálatba állítás: 1918
  • Hossz: 8,94 m
  • Fesztáv: 11,78 m
  • Felszálló súly: 1,538 kg
  • Maximális sebesség: 120 mph
  • Hatótáv / repülési időtartam: 3 óra 30 perc
  • Szolgálati magasság: 5,000 m
  • Bombateher: Nincs adat



Cári Orosz bombázók és felderítők

1. Lebed XII


Forrás: Nincs

A kevés saját tervezésű orosz repülőgépek egyike volt. A Lebed XII megalkotásánál azonban számos lezuhant vagy zsákmányolt német géptől "ellesett" technikai megoldást alkalmaztak. Noha a tervezés hamarabb megkezdődött, a csapatokhoz 1917 elején került. Számos hibával rendelkezett, többek között strukturális problémákkal, motorja pedig hajlamos volt a kigyulladásra. Rossz időjárási körülmények között bevethetetlen volt, ezért számos felülvizsgálatot követően megállapították, hogy a típus elavult, és frontszolgálatra tökéletesen alkalmatlan. A rendelkezésre álló gépek alacsony száma miatt azonban még 1918-ban is szolgálatban tartották.
  • Szolgálatba állítás: 1917
  • Hossz: 7,96 m
  • Fesztáv: 13,15 m
  • Felszálló súly: 1,350 kg
  • Maximális sebesség: 135 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 3 óra
  • Szolgálati magasság: 3,500 m
  • Bombateher: Nem hordozott

2. Anatra DS


Forrás: www.ntm.cz

Az Anatra "D" típus közvetlen evolúciós utodjának tekinthető felderítő feladatkörben alkalmazott repülőgép, amely a korábbi modellektől motorjával tért el a legjobban. A korábban alkalmazott primitív 100 LE-s forgómotor helyett egy 150 LE-s Salmson csillagmotort kapott. Első repülésére 1916 augusztusában volt, ám az első megrendelésekre csak 1917-ben került sor. Érdekes, hogy mintegy 114 darabot az Osztrák-Magyar monarchia csapatai is rendszerben tartottak.
  • Szolgálatba állítás: 1917
  • Hossz: 8,10 m
  • Fesztáv: 11,43 m
  • Felszálló súly: 1,164 kg
  • Maximális sebesség: 144 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 3 óra 30 perc
  • Szolgálati magasság: 4,300 m
  • Bombateher: 50 kg

3. Szikorszkij Ilja Muromec


Forrás: dictatorshipoftheair.com

Az első világháború első négymotoros stratégiai bombázója. Nem csak ebben számított különlegesnek: az első típus volt, amelynek utasterét fekhellyel és mosdókkal is ellátták. Ennek oka az volt, hogy a háborút megelőzően az előd típust eredendően luxus-repülőgépnek tervezték. Hatalmas méreteit és a típus teherbírását kihasználva azonban az első stratégiai bombázó lett a történelem folyamán. A motorjait 5 mm-es páncéllemezek védték, a hatalmas óriás mindezek mellett akár 9 géppuskát is magával vihetett védelmi célokra. Kb. 80 darab került legyártásra.
  • Szolgálatba állítás: 1914
  • Hossz: 17,5 m
  • Fesztáv: 29,8 m
  • Felszálló súly: 4,600 kg
  • Maximális sebesség: 110 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 5 óra
  • Szolgálati magasság: 2,900 m
  • Bombateher: 800 kg



A monarchia bombázói és felderítői

1. Albatros B.II


Forrás: acepilots.com

Az Erns Heinkel tervei alapján készült, mégis a korábbi B.I modellektől kissé eltérő, és javított B.II variáns fegyvertelen felderítőként teljesített szolgálatot a frontvonalak fölött. Noha a felfegyverzett "C" változatok 1915-öt követően megkezdték leváltását, mint tréner és kiképző egészen a háború végéig szolgálatban maradt. W.I vagy B.II-W jelzéssel vízi repülőgépként is alkalmazták.
  • Szolgálatba állítás: 1914
  • Hossz: 7,63 m
  • Fesztáv: 12,80 m
  • Felszálló súly: 1,071 kg
  • Maximális sebesség: 105 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 4 óra
  • Szolgálati magasság: 3,000 m
  • Bombateher: Nem hordozott

2. Lloyd C.II - C.IV sorozat


Forrás: www.militaryfactory.com

A Lloyd C szériás gépek az Osztrák-Magyar Monarchia felderítő gépei voltak. Hagyományos hátranyilazott szárnyú,biplánok voltak, eredetileg fegyverzet nélkül, majd a háború kitörését követően ellátták őket a Schwarzlose géppuskákkal. A C.II jelzésű példányból mintegy 100 darab épült, abból 50 Aszódon, 50 pedig Bécsben. A C.III.-asokból kb. 50, míg a C.IV-esekből kb. 40 darab készült el. C.II. változat jellemzői:
  • Szolgálatba állítás: 1915
  • Hossz: 9,00 m
  • Fesztáv: 14,00 m
  • Felszálló súly: 1,350 kg
  • Maximális sebesség: 128 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 400 km
  • Szolgálati magasság: 3,000 m
  • Bombateher: 90 kg

3. Aviatik B.II és B.III


Forrás: www.aviastar.org

Az Österreichische-Ungarische Flugzeugfabrik Aviatik a német Aviatik cég leányvállalata volt, de önálló tervek alapján is készített különböző típusokat. A B.II 1915-ben, 120 lóerős Austro-Daimler, a B.II pedig 1916-ban 160 lóerős Austro-Daimler motorral állt szolgálatba. Alapjaiban véve felderítőnek készültek, de kisméretű 10 kg-os bombákkal kisebb taktikai támadó célokra is felhasználták. Az eredeti koncepció szerint a B.II-es modellek nem szállítottak fegyverzetet. Főleg a keleti fronton tevékenykedtek. B.II változat jellemzői:
  • Szolgálatba állítás: 1915
  • Hossz: 8,00 m
  • Fesztáv: 14,00 m
  • Felszálló súly: 1,918 kg
  • Maximális sebesség: 109 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 4 óra
  • Szolgálati magasság: 2,500 m
  • Bombateher: Nincs adat

4. Lohner L sorozat


Forrás: horice.safarikovi.org

A vízigépek gyártása Magyarországon, Albertfalván az UFAG (Ungarische Flugzeugfabrik Aktien Gesellschaft) gyárban történt, itt 1915-1919-ig sok egyéb típuson felül kb. 200 darab vízi gépet gyártottak. A Lohner L sorozat felderítő feladatkörre készült, ám bombaterhet is vihetett magával, egy mozgatható géppuskával. Németországban némiképp módosított változatát gyártották, Olaszországban pedig egy az egyben lemásoltak egy kényszerleszállt példányt-lévén az olaszoknak ekkor még nem voltak az osztrák-magyar hidroplánokkal egyenértékű vízi repülőgépeik.
  • Szolgálatba állítás: 1915
  • Hossz: 10,26 m
  • Fesztáv: 16,20 m
  • Felszálló súly: 1,700 kg
  • Maximális sebesség: 105 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 600 km
  • Szolgálati magasság: 2,500 m
  • Bombateher: 200 kg

5. Hansa-Brandenburg C.I


Forrás: www.muzeumcheb.cz

Sokak által az első világháború legjobb felderítő repülőgépe volt a Hansa-Brandenburg C.I. Eredetileg a németek fejlesztették ki, majd az Osztrák-Magyar monarchia is megvette a gyártási jogokat, így az UFAG aszódi gyárában mintegy 700 példányt építettek. A repülőgép sárkányánál a legkorszerűbb technológiát használták fel, ráadásul a gép ergonómiája is kiválóra sikerült. Futómű szerkezete ugyancsak rendkívül masszív és megbízható volt. A háború végén viszonylag lassú sebességét kiválóan ellensúlyozta levegőbiztossága és időjárás-állósága. A német példányokat beleértve több mint 1300 db készült.
  • Szolgálatba állítás: 1916
  • Hossz: 8,20 m
  • Fesztáv: 13,12 m
  • Felszálló súly: 1,060 kg
  • Maximális sebesség: 125 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 600 km
  • Szolgálati magasság: 5,800 m
  • Bombateher: 100 kg

6. Lohner C.I


Forrás: www.aviastar.org

A Lohner konstrukciókról általában a vízi repülőgépek jutnak eszünkbe. Pedig szárazföldi üzemű felderítő gépek is voltak a termékeik között. A "B" fegyvertelen de meglehetősen jól sikerült variánsokat közvetlenül a "C.I"-esek követték, 160 lóerős Austro-Daimler motorokkal ellátva. Mindösszesen 17 (egyes források szerint 18) db készült el belőle.
  • Szolgálatba állítás: 1916 eleje
  • Hossz: 9,22 m
  • Fesztáv: 13,45 m
  • Felszálló súly: 1,360 kg
  • Maximális sebesség: 137 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 3 óra
  • Szolgálati magasság: 3,500 m
  • Bombateher: Nincs adat

7. Phönix C.I


Forrás: www.aviastar.org

A Phönix művek a háború évei alatt 22 különböző típusból mintegy 1084 db repülőgépet gyártott. Albatros, Brandenburg liszenszeken kívül saját tervezésű repülőgépei is voltak. A C.I egy meglehetősen csúnya, de ütőképes általános célú kétüléses felderítő biplán volt. Tüzérségi irányítói feladatokat is ellátott, miután fedélzetére integrálták a vezeték nélküli Morse készüléket. Összesen 110 db épült, fegyverzete egy előre tüzelő szinkronizált és egy hátrafelé tüzelő Schwarzlose géppuskából, valamint 12 vagy 25 kg-os bombákból állhatott.
  • Szolgálatba állítás: 1917. március
  • Hossz: 7,52 m
  • Fesztáv: 11 m
  • Felszálló súly: 1 105 kg
  • Maximális sebesség: 177 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 3 óra 30 perc
  • Szolgálati magasság: 5,400 m
  • Bombateher: 50 kg

8. UFAG C.I


Forrás: www.aviastar.org

A repülőgép 1918 áprilisában jelent meg először, és a frontokon kialakult helyzetre való tekintettel rohamtempóban 284 darabot gyártottak a típusból. Hasonlósága a Hansa-Brandenburg C II. modellel nem véletlen, az UFAG gyakorlatilag e liszensz alapján gyártotta a kétüléses felderítő / megfigyelő biplánokat. Néhány példány a Phönix gyárában készült el. A típus 230 lóerős Hiero-6 típusú motorokkal készült, a sztenderd kialakítás szerint két előretüzelő szinkronizált, és egy hátrafelé használható 8 mm-es géppuskával látták el.
  • Szolgálatba állítás: 1918. április
  • Hossz: 7,2 m
  • Fesztáv: 10,69 m
  • Felszálló súly: 1,050 kg
  • Maximális sebesség: 190 km/h
  • Hatótáv / repülési időtartam: 3 óra
  • Szolgálati magasság: 4,900 m
  • Bombateher: Nincs adat



Felhasznált irodalom

Könyvészeti források:
  • Peter Cooksley: German Bombers of WWI in Action, Squadron Signal Publications
  • Peter Cooksley: British Bombers of WWI in Action, Squadron Signal Publications
  • Kenneth Munson: Bombers 1914-1919 - Patrol and Reconnaissance Aircraft, Blandford Colour Series, 1977
  • Peter M Grosz: LVG. CIV. Windstock Datafile, Albatros Production, 1989
  • Michael J.H. Taylor, Fred T. Jane: Jane’s Fighting Aircraft of WWI, S Studio, 1990
  • Peter M Grosz: Halberstadt CL.II. Windstock Datafile, Albatros Production, 1991
  • Peter M Grosz: Rumpler C.I.V. Windstock Datafile, Albatros Production, 1992
  • Gregory Alegi: Ansaldo SVA 5. Windstock Datafile, Albatros Production, 1993
  • Peter M Grosz: Aviatik D.I. Windstock Datafile, Albatros Production, 1994
  • Peter M Grosz: LFG Roland D.II. Windstock Datafile, Albatros Production, 1994
  • Peter M Grosz: Rumpler D.I. Windstock Datafile, Albatros Production, 1998
  • J.M. Bruce: RAF Be.2.e. Windstock Datafile, Albatros Production, 1998
  • J.M. Bruce: RAF Fe.2b. Windstock Datafile, Albatros Production, 1998
  • J.M. Bruce: Sopwith 1 ½ Strutter. Windstock Datafile, Albatros Production, 1998
  • Több szerző: Repülőgép Enciklopédia - Látvány és Technika, Athenaeum 2000, 2006

Elektronikus források:
Külön köszönet feleségemnek a fordításokban nyújtott segítségért, és a rengeteg türelemért. Papának és a magyar ROF közösségnek pedig köszi az inspirációt és a bíztatást! A cikket készítette: Blazsek Attila E-mail cím: blazsekattila kukac gmail.com