csütörtök, 01 július 2010 14:48

Pfalz D.III/D.IIIa

Írta:
Bevezető

A Pfalz D.III az első világháborúban használt együléses vadászrepülőgép, amelyet a Birodalmi Német Légi Szolgálat (Luftstreitkräfte) használt. A repülőgép a Pfalz Flugzeugwerke vállalatnak ( A repülőgép neve is a gyártótól ered.) volt az első jelentősebb saját tervezésű munkája. (A vállalat korábban Morane-Saulnier repülőgépek licensz alapján történő gyártásával foglalkozott. Ezek a repülőgépek Pfalz A-E jelöléssel álltak szolgálatba.) A főmérnök Rudolf Gehringe volt, aki már rendelkezett tapasztalatokkal a repülőgépek tervezésében.



Tervezés és gyártás

A Pfalz D.III-as korszakának egyik legszebb vonalvezetésű repülőgépe. A típus hagyományos felépítésű, ovális keresztmetszetű, áramvonalas törzset kapott. A szárnyak és a vízszintes vezérsík trapéz alakú, míg a függőéleges vezérsíkot lekerekítették. Fegyverzete: 2× 7.92 mm LMG 08/15 "Spandau" géppuska. A géppuskák elhelyezése a törzs elülső részén található, hátránya, ha elakadt, nagyon körülményes volt a javítása. A hűtő a jobb felső szárnyon található. A gyártás során rétegelt farostlemezeket használtak, ahol az egyes rétegek (összepréselt farostból) össze vannak ragasztva úgy, hogy az egyes rétegek rost iránya más irányba mutat, mint a szomszédos rétegeké. Erős de egyben könnyű konstrukció, és megfelelő rugalmassággal rendelkezik. Így egy héjszerkezetes repülőgép törzset sikerült kialakítani. Hátránya viszont, hogy lényegesen munkaigényesebb az elkészítése, illetve a nem megfelelő minőségű fa alkalmazása később strukturális problémákat okozhatott.

A Pfalz D.III/D.IIIa szolgálatban

1917 nyarán került a Pfalz a frontra elsőként a Jasta 10 majd a Jasta 4 repülőszázadokhoz, és a kedvező tapasztalatok alapján a rendelt mennyiséget 70-ről 300-ra növelték. A repülőgép alapvető repülési jellemzőit megfelelőnek találták, de sok kritika érte a törzsben elhelyezett géppuskákat. Az Albatros típusoknál már ismert alsó szárny leválás, a szárnyakat összekötő merevítőelemek törése a Pfalz-nál is jelentkezett, ami a pilóták szerencséjére csak igen kis számban, intenzív manőverezés közben fordult elő.

További problémák jelentkeztek a csűrök hatékonyságával kapcsolatban, de ezt a problémát hamar orvosolni tudták. Fél évvel később megjelent a módosított Pfalz D.IIIa, amely verzióban a következő módosításokat végezték el:
  • Erősebb, 180 lóerős Mercedes erőforrást alkalmaztak.
  • Növelték a vízszintes vezérsík méretét.
  • A géppuskákat a pilóta szemmagasságában helyezték el.
  • Módosították az alsó szárnyakat.


A Pfalz D.III pilótái szerint a gép egyik nagy hátránya a kortárs (Camel, S.E.5a) típusokhoz képest gyenge emelkedőképesség volt, amit az alacsony repülési sebesség és az Albatros típusokhoz képest nehéz irányíthatóság is hozzájárult. Összesen mintegy 260 darab D.III-ast és 750 darab D.IIIa típust gyártottak. A Pfalz a masszív kialakítása miatt igen jól teljesített zuhanórepülésben, ezért kedvelt alkalmazási területe volt a jól védett ellenséges megfigyelő ballonok és felderítő repülőgépek lelövése. Itt megemlíthetünk két pilótát, Gontermann-t és Buckler-t, akik közül Gontermann 18 ballont lőtt le a típust repülve. Alkalmazták továbbá bombázó repülőgépek kísérőjeként is. Leginkább a nyugati fronton alkalmazták, de nagy mennyiséget szállítottak a török frontra is.

A Pfalz-ot is repülő híres pilóták
  • Werner Voss (48 légigyőzelem)
  • Emil Thuy (35 légigyőzelem)
  • Hans Klein (22 légigyőzelem)
Néhány eredeti fénykép a típusról


Méret és tömeg adatok (Pfalz D.IIIa)
  • Magasság: 2,67 m
  • Hossz: 6.95 m
  • Szárnyfesztávolság: 9,40 m
  • Szárny felület: 22,09 m²
  • Üres tömeg: 725 kg
  • Felszálló tömeg: 905 kg
  • Üzemanyagtartály: 94 l
  • Olaj kapacitás: 20 l
Teljesítmény adatok
  • Motor: 180LE 6 hengeres soros Mercedes D. IIIa
  • Emelkedési sebesség
  • 1000 m - 3 perc. 50 mp.
  • 2000 m - 7 min. 55 mp.
  • 3000 m - 12 min. 51 mp.
  • 4000 m - 19 min. 19 mp.
  • 5000 m - 28 perc. 38 mp.
Maximális sebesség:
  • Tenger szinten - 168 km/h
  • 1000 m - 160 km/h
  • 2000 m - 152 km/h
  • 3000 m - 144 km/h
  • 4000 m - 134 km/h
  • 5000 m - 134 km/h
  • Szolgálati csúcsmagasság: 6000 m
Fegyverzet
  • 2хLMG 15/08 Spandau 7,92 mm-es, 500 lövedék/géppuska.

A Pfalz D.IIIa pilótafülkéje


Pfalz D.IIIa bemutató videó a hivatalos oldalról


Források:
  • Wiki
  • Köszönöm Márkó, Sanyo, Fokker, és Gascan segítségét! :)
A gép megvásárolható ezen a linken.
Tovább a kategóriában: « Sopwith Triplane Sopwith Dolphin »