2012. november 11., vasárnap 09:47

Airco DH.4

Az Airco DH.4-es egy brit kétüléses könnyű nappali bombázó/felderítő repülőgép, amelyet Geoffrey de Havilland tervezett, abból a célból, hogy a kevésbé jól sikerült B.E.12-est felváltsák vele. Első repülése 1916 augusztusában volt a berepülést maga a tervező hajtotta végre.

A kétfedelű repülőgép szárnyainak kialakításánál 2-2 merevítőt alkalmaztak (a csűrők száma is 2-2 darab volt), elhelyezésük során pedig a felső szárnyat valamivel előrébb helyezték el (Ez az úgynevezett positive wing stagger elrendezés.). Ennek a szárnyelrendezésnek előnye volt a jobb hosszirányú stabilitás, jobb aerodinamikai jellemzők és a kiváló emelkedő képesség. A pozitív V állású (3 fokos) szárnyak is tovább növelték a repülőgép stabilitását.

A teljesen faépítésű típust a hajózók nagyon kedvelték, ami miatt kritikával illeték a repülőgépet, az a megfigyelő és a pilóta közé beépített nagy üzemanyag tartály, ami nehézzé tette a kommunikációt. Ezért egy speciális „belkom” csövet használtak a beszélgetésre. De sokkal aggasztóbb volt az, ha ezt az üzemanyag tartályt találat érte, akkor a személyzet nagyon súlyos égési sérülést szenvedhetett. Emiatt ragadt az egyébként népszerű repülőgépre a „Lángoló Koporsó” becenév.
2010. november 07., vasárnap 17:54

Bombázók és felderítők

Bevezető

Ebben az enciklopédiában a korszak bombázó és felderítő repülőgépeiről tekinthetünk meg egy összefoglalót A repülőgépek nemzetek szerint vannak csoportosítva. Ahol lehetséges feltüntettem a forrást is, amely az aktív linken elérhető.
Bombázó, járőr és felderítő repülőgépek az első világháborúban - Blazsek Attila írása

Bevezetés

Meglehetősen nehéz feladatra vállalkozik az, aki megpróbálja kideríteni, hogy az első világháború során ki akart először repülőgépből kidobott bombával földi célpontot eltalálni. Az azonban bizonyos, hogy az első dokumentált bombavetés 1911. november 1-én történt, az olasz-török háború (1911-1912) líbiai hadszínterén. Pontosabban afölött, amikor az eredetileg felderítési feladatokra felszállt Giulio Gavotti hadnagy Tagiura és Ain Zara városaira néhány kisebb bombát dobott Rumpler Taube típusú gépével. Az ekkor még meglehetősen újnak számító harci eszköz és a földre hulló mindösszesen négy darab 2 kg-os bomba által végzett "pusztítás" mértékéről nem maradtak fent különösebb beszámolók.
Első világháborús géppuskák földön és levegőben - Blazsek Attila írása

Bevezetés

Sir Hiram Stevens Maxim professzornak két zseniális találmányt köszönhet a modernkor. A hajsütővasat, valamint az első hatékony, gyakorlatban is használható géppuskát.
2010. szeptember 26., vasárnap 08:49

Sopwith Triplane

A Sopwith Triplane egy angol együléses háromfedeles vadászrepülőgép volt az első világháborúban, amelyet a Sopwith Aviation Company vállalat gyártott. Kevesen tudják, de a németek háromfedelűjének, a Fokker Dr.I-nek az angolok gépe, a Sopwith Tirplane volt az ihletője. A Herbert Smith mérnök által tervezett együléses vadászgép első példánya 1916 május 28-án emelkedett először a levegőbe Harry Hawker berepülőpilóta irányításával. A felszállás után három perccel egymás után 3 bukfencet csinált a repülőgéppel, amivel igencsak megdöbbentette a berepülést nézőket. Az egyik megfigyelő szerint, a Tripe orsózás közben olyan volt mint egy részegen bukdácsoló repülőgép... A típus 1917 elején az angol királyi haditengerészetnél kezdte meg szolgálatát, ahol gyorsan sikeressé vált. Gyártását mindössze 147 példány elkészülte után leállították, mivel 1917 júniusában szolgálatba állt a sok tekintetben jobb képességekkel rendelkező Sopwith Camel. A pilóták leginkább Tripehound-nak, vagy egyszerűen Tripe-nek becézték a típust. A megmaradt példányok a háború után oktatógépként szolgáltak.
2010. július 01., csütörtök 14:48

Pfalz D.III/D.IIIa

Bevezető

A Pfalz D.III az első világháborúban használt együléses vadászrepülőgép, amelyet a Birodalmi Német Légi Szolgálat (Luftstreitkräfte) használt. A repülőgép a Pfalz Flugzeugwerke vállalatnak ( A repülőgép neve is a gyártótól ered.) volt az első jelentősebb saját tervezésű munkája. (A vállalat korábban Morane-Saulnier repülőgépek licensz alapján történő gyártásával foglalkozott. Ezek a repülőgépek Pfalz A-E jelöléssel álltak szolgálatba.) A főmérnök Rudolf Gehringe volt, aki már rendelkezett tapasztalatokkal a repülőgépek tervezésében.
2010. május 02., vasárnap 10:16

Sopwith Dolphin

Sopwith 5F.1 Dolphin

A Sopwith 5F.1 Dolphin egy angol vadászrepülőgép, amelyet a Sopwith cég gyártott, és a Királyi Repülő hadtest használt az első világháborúban. A Dolphin 1918-ban lépett szolgálatba a nyugati fronton, ahol gyorsan félelmetes légiharcos géppé vált. A típust a háború után kivonták a szolgálatból.
2010. március 30., kedd 19:27

Fokker Dr.I

Bevezető

A Német Légi Szolgálat akkoriban elsősorban az Albatros által gyártott gépeken repült. Az Albatros D.I és D.II nagyon sikeresnek bizonyult 1916-ban, de ezeknek az új együléses vadászgépeknek a továbbfejlesztése nem volt egyszerű. Válaszul a francia Nieuport 11 és 17 vadászokra, az Albatros tervezői és konstruktőrei, Robert Thelen és Shubert mérnökök elkészítették az Albatros D.III-ast Sajnos a gép szerkezeti problémáktól szenvedett, és ez a frontszolgálatban sok halálos balesethez vezetett. Az egyik ilyen ok a Mercedes soros motor súlya volt. Ez ugyan lehetővé tette a D.III nagysebességű zuhanórepülését, de egyúttal túlterhelte és leszakította a felső szárnyat.
2010. március 28., vasárnap 18:40

Spad 13.C1

Bevezető

A gép a korábbi és nagyon sikeres SPAD S.VII továbbfejlesztése, melyet Louis Béchéreau tervezett a "Société Pour L'Aviation et ses Dérivés" (SPAD) repülőgépgyárban. Az egyik legéletképesebb vadászgép volt a háborúban, az egyik olyan típus, amelyből nagyon sokat gyártottak. A 10000 megrendelt példányból ténylegesen 8472 darab készült el.
2010. március 28., vasárnap 16:19

Nieuport 28

A Gustave Delage által tervezett és a Nieuport által gyártott Nieuport 28 (N.28C-1) volt az első olyan vadászrepülőgép, melyet az amerikai repülőszázadok használtak az első világháborúban.

Tervezés és gyártás

1917 közepére nyilvánvalóvá vált, hogy a Nieuport 17 már nem képes megbirkózni a későbbi német vadászgépekkel. A Nieuport 17-es direkt továbbfejlesztése, a Nieuport 24bis sem nyújtott lényegesen jobb teljesítményt. Akkoriban már folyamatban volt a francia légierő Nieuport gépeinek SPAD S.VII típusra való lecserélése.
1. oldal / 2