szombat, 10 április 2010 15:51

Freetrack - Fejmozgás érzékelő házilag

Írta:
Repülő és autó szimulátoros körökben valószínűleg nem kell sok embernek elmagyarázni mi is az a TrackIR, és miért is jó az, ha az emberke gombok helyett a feje mozgatásával tud szétnézni. Aki nem szimulátorozik, annak itt egy kis áttekintés:
A TrackIR elődjét eredetileg azért fejlesztették ki, hogy a mozgásban korlátozott embereknek segítsen a számítógép kéz nélküli vezérlésében. Az eszköz arra volt jó, hogy a felhasználó a fejének mozgatásával irányíthassa pl. a cursor-t.

Ebben persze okos emberek azonnal meglátták a fantáziát, ezért kifejlesztettek belőle egy kifejezetten játékosoknak szánt eszközt, amivel jelentősen megkönnyítették az otthoni pilóták, autóversenyzők, és FPS-szimuláció rajongók életét.

A működéséről pár szó

A monitorra helyezett vevőegység (ami gyakorlatilag egy gyors infrakamera és egy pár infraled...) érzékeli a fejre, sapkára, fejhallgatóra erősített "adóegység" (Nevezzük el ezt Point Model-nek, később lesz még róla szó!) mozgását, és egy SW-en keresztül a játékok által kezelhető információvá alakítja.

Azért van az adóegység idézőjelben, ugyanis ez lehet egy fényvisszaverő felületekből álló keret (Vector Expansion) is, amit csak fel kell csíptetni a sapkára, és visszaveri a TrackIR által kibocsájtott Infra fényt... Később viszont jelent meg egy olyan megoldás, ami már LED-ekkel dolgozik, és ezek fényét veszi a kamera, ez a TrackClip Pro.

Mikor a barátaimnak meséltem erről, kitörő röhögés fogadott, hogy mire jó ez, hiszen ha oldalra fordítom a fejem, akkor meg nem látom a monitort. Na azért az okos emberek gondoltak erre is :).

A SW-ben beállítható az érzékenység (Akár az elmozdulás függvényében is!), hogy mekkora valós fejmozdításhoz mekkora játékbeli elmozdulás tartozzon. Ezt nehéz szóban elmagyarázni, érdemes szétnézni ezügyben a youtube-on, de itt egy példa erre:


Szóval szuper kis találmány ez, repülés közben a nélkül lehet gyönyörködni a tájban, hogy bármilyen gombokat kellene nyomogatni, autóverseny közben könnyen be lehet nézni a kanyarokba és komolyabb FPS-ekben (pl.: ARMA) fedezékből kihajolva lehet úgy nézelődni, hogy közben a fegyver ugyanarra a pontra célozzon továbbra is!

Akit komolyabban is érdekel ez, annak itt van pár link, köztük elsőként egy magyar cikk a TrackIR-ről. A gyártó honlapja és az angol wikipedia cikk.

Mint minden célhardvernek, ennek is van hátránya, mégpedig az ára. A két legutolsó változat (TrackIR 4 és 5) ára 100 és 150 dolláros ára (Itthon 30 és 50k körül láttam őket) nem segíti elő azt, hogy minden háztartásban legyen belőlük 5...

Mint mindig, itt is előkerültek az okos emberek, és elkezdtek azon agyalni, hogyan is lehetne ezt a dolgot lényegesen olcsóbban megoldani, a kezdeti próbálkozások biztatóak voltak, de sajnos ahogy fejlődtek, úgy fejlődött (csak nagyobb léptekben) a TrackIR is. Ilyen programok voltak/vannak ma is szép számmal: Cam2Pan, FreeLook vagy pl.: a Headmouse is amelyek webkamerán keresztül követve az arcunk vagy pl.: egy LED mozgását, alakítják át úgy, hogy ez használható legyen játékokban is.

A Headmouse-ra azért érdemes rákukkantani, mert bár nem mai gyerek, de kicsiny hazánkban készült.



Ezek az ötletek jók voltak, csak vagy lassú, a web kamera mintavételezési sebessége miatt (Egy átlagos webcam 15-20 kép/másodperces mintavételezése szemben a Trackir 100 kép/sec-es sebességével) darabos volt a mozgás, vagy csak pl.: egér mozgatására voltak képesek. (Bár ez sem biztos hogy olyan nagy gond volt, anno én kipróbáltam a Cam2Pan-t a Loncival, és a mouselook-al együtt jól működött is, de sajnos lassú volt a kamerám, szóval inkább bosszantott, mint feldobott az élmény xD).

Ráadásul az első modellek csak a jobbra-balra valamint fel-le irányba történő mozgást követték (2DOF) ám a TrackIR már kidolgozta a 6DOF (6 Degree of Freedom) követéshez a technikát, amelynek a lényege az volt, hogy nem csak jobbra,balra,le és fel kövesse a fejmozgást, hanem térben is kövesse azt, tehát az előre és hátrahajlást, a fejünk jobbra-balra döntését valamint a felemelkedését és süllyedését is! A 2DOF-hoz elég 1 LED mozgását követni, de 6DOF-hoz már 3 kell, hogy a térbeli elmozdulás is kiszámolható legyen.



Bár pár játék ezt nem támogatja (pl.: Lock On), az újakban már jelen van és igen nagy segítséget jelent (Mint pl.: Rise of Flight-ban, DCS Black Shark-ban, és Arma-ban).

Az ingyenes programok mellett van fizetős is ami hasonló célokat szolgál, ilyen pl: a Cachya.



Közben fejlődtek a kamerák is, az emberek is, a programozók is, és megjelent egy szuper kis ingyenes program, ami minderre képes.


A FreeTrack



A FreeTrack teljesen ingyenes SW (Természetesen aki szeretne az tud adományokat juttatni a készítőknek :) ), lekezeli a 6DOF-ot és a kimenetként képes bármit emulálni, billentyűzetet, egeret, joy-t és a TrackIR-t is.

Mindez egy 30 kép/sec-es webkamerával már tökéletesen és élvezhetően használható játékokban is, és gyakorlatilag fillérekből kihozható, a 30 képkockás mintavételezés elég ahhoz, hogy ne érezzük a követést darabosnak, és nagyban megdobja a játékélményt, vagy meghozza a kedvet egy TrackIR vásárlásához, mert ugye azért sebességben még így is alulmarad.

És ekkor megint jöttek az okos emberek... és a Nintendo :)

A WII megjelenésekor nagy port kavaró WiiMote ugyanis felkeltette pár guru érdeklődését, és górcső alá vették azt.

A WiiMote valójában egy 100kép/sec-es infrakamera, giroszkóppal, és Bluetooth adóvevővel, amellett hogy nagyon nagy fílinget tud csinálni egy egyszerű tenisz vagy box-játéknak a TV előtt (És kezünkből elrepülve pikk-pakk össze tudja törni a tükrös szekrény ajtaját) amellett nagyon jól használható kameraként is, és nekünk pont ezért jó, hiszen ezt felismerve a FreeTrack programozói gyorsan implementálták is a WiiMote kameraként használatát.

Ezzel megoldódott a sebesség probléma is. Kocaszimeseknek (Mint pl.: Én) ez maga a mennyország!


Előkészületek, elkészítés
Lássuk tehát mire lehet szükségünk:
  • 1 webkamera vagy WiiMote
  • 3 LED, lehetőség szerint infra, de webcam-es megoldáshoz jó a sima is, van aki pl.: LED-es biciklilámpából készítette el az adót. A Wiimote-hoz ha lehet érdemes 900nm hullámhosszú LED-eket beszerezni, mert az eredetiben is ilyesmi van, ezért ezeket érzékeli a legjobban!
  • Elemtartó, ellenállás és forrasztópáka (A páka nem is létfontosságú, de jobb ha van)
  • Baseball sapka vagy LED-es biciklislámpa

A webkamerás megoldásnak van pár hátránya: lassabb, érzékenyebb a külső fényekre, valamint ha InfraLED-ekkel akarjuk használni akkor el kell távolítani a kamera IR szűrőjét, és ezután normál felhasználásra nem igazán lesz alkalmas. Cserébe olcsóbb.

A jó sebességű és tesztelt kamerákról a FreeTrack fórumán lehet olvasgatni, ott megtalálható a módszer is ahogyan eltávolíthatóak az IR szűrők. Az IR szűrő eltávolítására azért lehet szükség, hogy a kamera jobban tudja érzékelni az InfraLED-ek fényét. A szűrő eltávolítása után a kamera képe romlik, emiatt normál webcam-ként nem nagyon használható, ezért aki erre készül, az mindenféleképp készüljön fel erre! :) IR ledek használata esetén sokszor ajánlott még egy előhívott fotónegatívot, vagy egy floppy lemez darabját is a kamera elé rakni, mert ez még jobban megszűri a többi fényt és kevésbé lesz a külső fényekre érzékeny a rendszer.

A legtöbben a Microsoft Lifecam VX-1000 kameráját választották, stabil 30 FPS-es sebessége és a könnyen eltávolítható IR szűrő miatt, ezért én is ilyet akartam venni, de pont annyiért találtam használt WiiMote-ot a neten, mint amennyiért a Vx-1000-et tudtam volna megvenni, ezért inkább azt választottam. Emiatt sajna a kamerás beállításokról sajnos nem tudok érdemben nyilatkozni, de a neten rengeteg segítséget találni ez ügyben is, álljon itt pár tudnivaló a FreeTrack tutorialból:


A megfelelő kamera
  • Legyen gyors (Minél közelebb van a 30FPS-hez, esetleg felette)
  • Minél kevésbé terhelje a processzort! (Bár a mai erőműveknél ez szerintem nem lehet gond)
  • Az Auto-Exposure-t ki lehessen kapcsolni, ugyanis ezzel és az Expozíció állítással lehet sebességet nyerni! (Némelyik kamera esetén a saját driver vagy program nem tudja ezt megoldani, de találhatóak a neten kifejezetten erre írt alkalmazások, VX-1000-hez ilyen az EnableButton, vagy VistaEnabler... gondolom a többihez is találhatunk ilyen Sw-eket)
  • Tudja az I420 compression-t: elvileg hatékonyabb mint az RGB, szóval jó ha tudja a kameránk
  • kis képzaj - Lecsökkenti a jitter - JPS értékét
  • 352x288-as felbontás: Elvileg ez is jobb eredményeket hozhat mint a 320x240. Érdemes ezeket a kis felbontásokat használni, felesleges 640x480 és felette.

A külső zavarok és a jó sebesség elérésének érdekében érdemes úgy beállítani a kameránkat (Exposure és Quality résznél), hogy lehetőleg semmi mást ne érzékeljen, csak a fényforrásokat.

A cikk megírása után persze kiderült, hogy nem csak én készítettem ilyen leírást, Alert is elkészítette anno a sajátját, ami pont a kamerás verzióról szól, ezért az Ő művét is belinkelem ide (Itt is köszönöm a hozzájárulást!), akiket a kamerás verzió érdekel, azok biztosan találnak benne segítséget: Alert FreeTrack leírása - pdf.

A WiiMote esetén is figyelni kell, ugyanis elég sok utángyártott WiiMote kontroller szaladgál a neten, ezek a Wii-hez tökéletesek, de sajnos nekünk nem jók. Ennek az az oka, hogy a Wiimote-nak a játékhoz 2 pont érzékelésére van szüksége, ettől függetlenül egyszerre 4 különböző pontot tud követni, viszont az utángyártottaknál nincs ekkora szabadság, azok csak 2 pontot tudnak egyszerre, az viszont a 6DOF használatához nem elég, ezért aki így szeretné használni annak mindenképp eredeti kontrollerre lesz szüksége! (Általában az utángyártott kontrollereken nincs Wii és Nintendo felirat, vagy ha van, akkor elég halvány, az eredetin sötétszürkék a feliratok).



Csatlakoztatás
A Webcam-ek egyszerűen USB-n kapcsolódnak a géphez, ezekkel nincs probléma, a WiiMote-hoz pedig BlueTooth kapcsolat szükséges. Viszont nem mindegy milyen. Sajnos a normál Microsoft BT driver nem a legjobb a dologhoz, ezért érdemesebb Bluesoleil vagy pedig a Widcomm BT driver-eit használni.

Én a Bluesoleil-t használom, ami elvileg ingyenes, ha a használt BT dongle regisztrálva van, ellenkező esetben limitáltan működik és fizetni kell érte, bár pár régebbi verzió ingyenesen elérhető a neten!

A WiiMote csatlakoztatása ugyanúgy működik mint bármilyen átlagos BT eszközé, elindítjuk a BT SW-t, majd rákattintunk arra, hogy keresse meg a közelben lévő eszközöket (Explore My Bluetooth Places - Search for Devices), majd a WiiMote-on egyszerre megnyomjuk az 1-es és a 2-es gombot (Ezután az alsó kék Led sor kezd majd villogni).

Jó esetben megjelenik az új eszköz a listában (BT HID Joystick általában) majd megpróbálunk hozzá kapcsolódni (jobbclick - Connect) Amint ez sikerült és feltelepül a szükséges driver, már használható is a Wiimote, ott figyel majd a BT eszközök között.



Itt egy részletes angol nyelvű leírás, én is ez alapján csináltam először.

Nos, most hogy látja a rendszer a WiiMote-ot, nem árt neki valami helyet találni. Az én monitorom tetejéről épp hogy nem esett le, ezért hirtelen eszkábáltam neki egy kis állványt, kartonpapírból és szigetelőszalagból, átmeneti megoldásként (Nos, ez az átmeneti megoldás azóta is így van, hiába, tökéletesen működik, én meg lusta vagyok xD).



Itt 1 dologra érdemes odafigyelni, de arra nagyon. Lehetőség szerint úgy állítsuk be a kamerát / Wiimote-ot, hogy ne legyen rálátása a hátunk mögött semmilyen fényforrásra, ugyanis akkor attól bezavarodhat, hiszen ha a 3 forrás helyett 4-et érzékel, nem tudja majd eldönteni, melyik is a valós.

Nincs is annál szebb mikor az ember éppen a csata közepén rárepül a célpontra, becélozza, jön a tökéletes helyzet, egyszer csak elkezd pörögni a világ. (Mert közben a párom leült mögöttem a kanapéra, és felnyomta az állólámpát az olvasáshoz).

Nappal okozhat még gondot, ha pl.: háttal vagyunk az ablaknak és a napfény valamin nagyon erősen tükröződik. Az ilyeneket pár nap alatt megtalálja az ember xD.


Point Model
A vevő működőképes, most már csak adó, tehát Point Model kell:

A biciklilámpás megoldás: (3 Point Clip)


És baseballsapis: (3 Point Cap)


Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a FreeTrack-hez is lehetne építeni fényvisszaverő keretet, mint a Vector Expansion, sőt talán az lenne a legkényelmesebb, (Páran persze meg is tették :) ) De akkor meg egy Infra-ágyút kellene a monitor tetejére rakni, azt meg nem szerettem volna! (Nem tagadom, ki szerettem volna próbálni ezt is, de sajnos amit találtam fényvisszaverő anyagot, az tökéletesen alkalmatlan volt erre a célra, szóval nem is kísérletezgettem vele tovább xD).

Az első prototípust mindenféle forrasztás, elemtartó és előtét ellenállás nélkül csináltam meg (éppen érkeztek az alkatrészek, én meg türelmetlen voltam), MacGyver tuti megirigyelte volna. De azt remélem, hogy a régi szakmai tanáraim nem olvassák majd ezt, mert visszamenőleg is megbuktatnak minden elektronikával kapcsolatos tantárgyból.

Az elektronikai részhez nem szükséges villamosmérnöki diploma, nemes egyszerűséggel párhuzamosan kell kötni a LED-eket, eléjük pedig sorosan az ellenállást és kész.



Az ellenállás értéke a LED-ek nyitófeszültségétől és a tápfesztől függ, nekem 2 ceruzaakkuhoz (2,4V) és 3 tiszta mezei infra LED-hez egy 10 ohm-os ellenállásra volt szükségem és kész :).

De a neten találhatóak előtét ellenállás számító progik, többek között a hobbyelektronika és a Free-track oldalán is vannak ilyenek, itt bárki kiszámolhatja, hogy mekkora ellenállásra lehet szüksége:

Az én verzióm

A prototípus elkészítése gyakorlatilag abból állt, hogy a fejhallgatómra felragasztottam 3 szívószálat és azokban voltak a LED-ek. Sajnos ez nem vált be (nálam...) annyira, meg idegesítettek a LED-ek, hiszen akkor is ott szambáztak előttem mikor nem kellettek volna. Funkcionalitását nézve tökéletesen működött, de nem tetszett. Ezért második körben nekiálltam a bézbólsapis megoldásnak ( 3 Point Cap).

Ez a változat azért volt számomra szimpatikus, mivel ezt egyszerűbb (szerintem) házilag összedobni. Ehhez kell egy sapka, 3 (Infra) LED, előtét ellenállás, kábelek, 1 vagy 2 elem/akku, szigetelőszalag és vastag szívószálak (Kábelcsatornának xD) esetleg még egy elemtartó :).

3 szívószálat felragasztottam szépen itt is, áthúztam rajuk a kábeleket, majd kivezettem hátul és lepróbáltam működnek-e. (Biztos ami biztos :) ) Majd kerítettem egy kis darab tépőzárat (Textilboltban lehet kapni, én asszem egy régi laptoptöltőről szedtem le :) ), és a puha oldalát hátul rávarrtam a sapkára. A keményebb felét ráragasztottam az elemtartó hátuljára. Mivel nem érkezett meg a kapcsolós elemtartóm (Pár száz forintért nagyon jó, zárható, kapcsolóval ellátott elemtartókat lehet kapni) ezért egy pici kapcsolót ragasztottam az otthon talált elemtartó oldalára, hogy ne kelljen állandóan kiszedni az elemeket, majd végül ráforrasztottam az ellenállást és összeforrasztottam a kábeleket. Lepróbáltam, ( Legnagyobb meglepetésemre elsőre működött ), és utána nekiálltam a SW-es résznek :).

A ledek elhelyezésénél arra kell leginkább odafigyelni, hogy megfelelő távolságra legyenek egymástól, (sapi esetében pl: ne legyenek egy síkban a ledek, a harmadik led pedig kellően magasan és hátrébb helyezkedjen el) ugyanis ha ez nem jó akkor bezavarodhat a program!


A kész mű



Még egyvalami lehetséges, mégpedig az hogy a ledünk túlságosan kis szögben világít, ezért ha elfordítjuk a fejünket akkor a kamera/WiiMote már nem látja. Ez kétféleképp küszöbölhető ki:
  • nagy nyílásszögű LED vásárlása
  • vagy szimplán körömreszelővel reszeljük le a LED végét egyenesre, nagyjából 1 mm-re az anódtól és a katódtól (A LED-ben lévő zászlóktól xD) :)


Ha ez is megvan, akkor elvileg semmi más nincs hátra, csak a FreeTrack és az érzékenység beállítása.


A FreeTrack beállítása

Telepítés és konfigurálás:

Az oldalról letölthető a legutolsó stabil változat, elég régi már, de nálam tökéletesen működik.

Miután feltelepítettük, indulhat is a móka, de Vista és Win 7 alatt érdemes rendszergazdaként indítani a progit, különben érhetik az embert meglepetések :).

Indítás után ezt látjuk:


A Camera fülnél lehet kiválasztani a Source-t, forrást, ez ha nincs kamera a gépünkre csatlakoztatva akkor egy Demo-t tartalmaz, és ha eddig mindent jól csináltunk egy Wii Remote #1-et.

Mellette láthatjuk a kamera sebességét (FPS), az (állítólag) eldobott képkockák számát (JPS), az elemek töltöttségét, valamint itt található a "Threshold" csúszka is, amivel a kamera / wiimote érzékenységét tudjuk állítani.

Ha a Start gombra kattintunk akkor elindul a móka, és jó esetben hasonló kép fogad bennünket:


Bal oldalon egy kedves kis koponya (továbbiakban Samu) mosolyog ránk egy böszme piros karóval az orrában, jobb oldalon pedig azt látjuk, amit a kameránk vesz.

Első indításkor ne lepődjünk meg azon, ha a ledek piros visszajelzői mozognak ugyan, de Samu nem követi a mozgásukat, ez azért van, mert be kell állítanunk először a Point model fizikai paramétereit!

Mint látható, szépen működik 98 FPS-el vesz a cucc, de a JPS értéke magas. Sokáig vadásztam, hogy ez miért van (És még sokan akik Wiimote-al használják a Freetrack-et.) de oda jutottunk, hogy esetünkben ez nem probléma, nem okoz semmilyen gondot. Ellenben webkamera használata esetén érdemes arra törekedni a kamera beállításakor, hogy az FPS minél magasabb, a JPS pedig minél alacsonyabb értékű legyen!

Itt nyer értelmet a Threshold csúszka is, jobbra - balra húzva állíthatjuk be azt, mennyire legyen érzékeny a vevő. A változást úgy fogjuk észrevenni, hogy megnőnek vagy lecsökkennek a piros pontok, esetleg zavaró tényezők jelennek meg vagy tűnnek el. Elvileg elég egyszer beállítani, utána nem nagyon kell bántani, de nálam segített akkor is amikor kezdtek az akkuk lemerülni, elég volt kicsit érzékenyebbre állítani a progit, és kihúztam addig, míg a csereakkuk feltöltődtek :).

A Center gombbal tudjuk középre állítani Samut, mellette azt látjuk milyen Point Model-t használunk és hány fényforrást érzékel a program.

A szem ikon melletti legördülő menüből pedig azt választhatjuk ki, honnan szeretnénk Samut nézni. Itt a szerintem leghasznosabb beállítás a First Person, akkor egy olyan perspektívát kapunk mintha már a játékban lennénk, itt lehet legjobban tesztelni a beállításokat!

Kattintsunk a Model fülre, itt tudjuk kiválasztani milyen Point Model-t használunk és beállítani a programnak ennek a fizikai paramétereit. Ez nem túl bonyolult, csak le kell mérni a LED-ek távolságait és bepötyögni.


Ha ezzel megvagyunk, akkor indulhat a HEAD BANG :) Ezek után már Samunak is mozognia kell, remélhetően arra amerre szeretnénk :).

A Model position-el lehet játszogatni, elvileg finomhangolni lehet a kamera és a Model egymáshoz viszonyított pozícióját, nekem Defaulton jó volt, nem is bántottam :).

Mellette a Global fül alatt tudjuk a különböző irányok alap érzékenységét és "simítását" (Ne legyen túl darabos a mozgás) beállítani. Az itt és majd később a Profiloknál beállított értékek szorzata lesz a játékban is tapasztalt érzékenység.


Controls fül: Irányítás, gondolom ez nem okoz különösebb problémát senkinek :).


Be lehet állítani, hogy csipogjon a SW, ha Pause-t vagy Center-t nyomunk, vagy pl.: hogy a Center gomb megnyomásakor csak beálljon középre, vagy ott is maradjon (Pause-oljon) és csak a következő gombnyomásra folytassa a működést (Toggle).

Profile:


Itt lehet létrehozni és finomhangolni a különböző játékokhoz tartozó profilokat. Egy profil alá több játékot is hozzárendelhetünk, ha ugyanazokat a beállításokat szeretnénk használni, sőt a program érzékeli, ha egy olyan játékot indítunk, ami lekezeli a TrackIr-t és automatikusan felajánlja, hogy hozzáadja a listához.

Azt sajna nem sikerült elérnem, hogy automatikusan váltson is a profilok között, de nem olyan nagy tragédia, összesen 2 profilt használok (Lockon 3DOF és a többi 6DOF xD), ezt a játék indítása előtt elég kiválasztani és kész :).

Itt található egy Advanced rész is, itt lehet finomhangolgatni a mozgás és a simítást is.


Curves: Ismét egy finomhangolásra szolgáló rész, hasonló, mint a Joy-ok érzékenységét beállító panelek, itt lehet Deadzone-okat, elmozdulásfüggő érzékenységet és hasonlókat állítgatni:


Majd végül de nem utolsósorban az Output:


Annak a beállítására szolgál, hogy mit szimuláljon a program: TrackIR-t, FreeTrack-et, esetleg egeret, vagy egy PPjoy nevű program segítségével joystick-ot (Ez később még hasznos lehet ;) ).

Ezeknek a beállításoknak a finomhangolása már másik történet, én elég sokat szoktam vele szenvedni, mire olyan amilyet szeretnék, de megéri szenvedni vele :).

Ezek után már csak kedvenc játékunkat kell beállítani, és indulhat a repülés, a verseny vagy a bevetés :).

Egy apró tanács: miután elindítottuk a FreeTracket és belőttünk mindent, a játék indítása előtt érdemes letenni tálcára. Bár ezt egy bizonyos idő után a program maga elvégzi, de ilyenkor pl.: a Vista hajlamos volt aktívvá tenni a Desktop-ot, és letenni a játékunkat a tálcára. És ez elég gáz, főleg az olyan játékoknál, amik nem szeretik az Alt+Tab-ot!

Előfodulhat, hogy a WiiMote-os rendszer belövése után kedvenc szimulátorunkban tökéletesen működik a fejmozgás érzékelés, csak éppen a Joystick tűnik el :) Ami azért nem olyan jó. Az ok az, hogy a WiiMote is Joystick-ként települ fel, és az eddig első helyen szereplő kedvenc botkormányunkból másodikat csinál. Pár játék úgy tárolja az irányítás beállításait hogy Joy_1-re hivatkozik pl: ez eddig a botkormány volt, most már viszont a WiiMote, így ha ilyet tapasztalunk, csak be kell lépnünk a Beállításokhoz, szépen újrakonfigurálni az irányítást, és a probléma megoldottnak tekinthető :).

Az alábbi linken található az eddig tesztelt és kompatibilis játékok listája. És ez a lista folyamatosan bővül. A csillaggal jelölt játékokhoz speciális beállítások szükségesek, valamint ha ráviszitek a cursort-t a játék nevére akkor a mellette megjelenő ikonok jelzik, hogy az adott game melyik irányokat támogatja! Jó mazsolázgatást!

Kompatibilitási lista:
Végszó

Először kicsit furcsa érzés használni, de gyorsan hozzászokik az ember, és utána már nem is szívesen áll neki enélkül.

Én Lock On, DCS - Black Shark, ArmA és ArmA II valamint Rise of Flight alatt próbáltam, és használom mai napig, nagy megelégedettséggel :).

Hogy mennyire jó alternatíva ez a progi a TrackIR helyett? Összehasonlítani őket nem tudom, sajnos gyári TrackIR-t még nem volt alkalmam kipróbálni, de az én igényeimnek tökéletesen megfelel, valamint a családi kasszát sem terhelte meg annyira...

Tökéletes megoldás az olyan szimulátor rajongóknak, akiknek nincs "kedvük" vagy lehetőségük TrackIR vásárlásra, vagy egyszerűen csak ki szeretnék próbálni ezt a dolgot!

A FreeTrack népszerűsége egyre nő, olyan szinten hogy erre már sajnos a Naturalpoint is felfigyelt.

Először is a FreeTrack programból ki kellett szedni a TrackIR HW-ekkel való kompatibilitást is, mert pár régebbi TrackIR-esnek szimpatikusabb volt a FreeTrack felülete :)

Valamint pár újabb játékban már kérik, hogy azok NE legyenek FreeTrack "kompatibilisek", használják az új, kódolt TrackIR interface-t. A FreeTrack ugyanis normál TrackIR interface-t használ, ugyanazt, mint a régebbi TrackIR-ek.

Ilyen játékok pl: Az ArmA II, a DCS Black Shark és a Tom Clancy H.A.W.X.

Itt ismét megemlíthetném az eddig is sokszor dicsért "okos embereket", de nem teszem, az már nem biztos hogy etikus és szabályos lenne, de itt jön a képbe az Output résznél említett PPJoy, aminek a használatával gond nélkül áthidalható ez a probléma :).

Elég hosszúra nyúlt leírásom azért készült, hogy aki most ismerkedik a szimulátorozással, az kicsit élethűbbé tudja varázsolni azt, elfogadható méretű befektetés mellett :) A leírásban szereplő dolgok nagy része személyes tapasztalatokon vagy hazai és külföldi fórumozók leírásain alapul.

Az észrevételeket, kérdéseket várom a fórumba!

Jó repülést!

DummyBoy

A Logouton megjelent cikk utánközlése, a szerző engedélyével. Köszönjük!